Аркушепередавальні системи
Нині широке використання дістали багатофарбові АРМ, які складаються з послідовно з’єднаних одно - або багатофарбових секцій. У таких машинах аркуші між секціями передаються системами, від точності роботи яких залежить точність суміщення фарб. Аркушепередавальні системи не повинні допускати відносного зміщення, деформації, пошкодження кромки аркушів, змазування відбитків, що передаються, мають безвідмовно працювати в усьому діапазоні швидкостей машини.
Аркушепередавальні механізми можна поділити на дві основні групи: ланцюгові конвеєри і передавальні циліндри. В таких механізмах установлюють аркушезатискні, передавальні, перевертальні та регулювальні пристрої. Вибір типу аркушепередавального механізму залежить від зручності обслуговування, точності передачі аркушів, простоти, безвідмовності та довговічності конструкції.
Ланцюгові аркушепередавальні конвеєри використовують, головним чином, у машинах, які агрегатовано з двофарбових друкарських секцій. Це спрощує конструкцію машин (мінімальна кількість передач аркуша) і підвищує точність суміщення фарб.
Точність передачі аркушів ланцюговим аркушепередавальним конвеєром залежить від параметрів, які впливають на взаємодію захоплювачів з аркушем при його затисненні, а також від точності розміщення захоплювачів ДЦ в моменти передачі аркушів.
Розміщення захоплювачів кареток у моменти передачі аркушів залежить від деформацій кареток і валів конвеєра, розподілу бічних зазорів у зубчастих зачепленнях валів з ДЦ.
TOC o "1-5" h z Каретки ланцюгових аркушепереда - вальних конвеєрів у момент передачі арку - 6
Шів фіксуються на валах зірочок спеціаль - 5
Ними механізмами. Механізм фіксації впливає на точність передачі аркушів. 4<у‘*
Схему каретки ланцюгового конвеєра показано на рис. 5.21. Корпус 5 кожної і—о-
Каретки зв’язаний поводками І з тяговими ланцюгами 2, а їхні ролики рухаються ПО Рис. 5.21. Схема каретки ланцюго - напрямних 4. Основними робочими орга - вого конвеєра
Нами кареток є нерухомі стояки б і рухомі
Захоплювачі 9, встановлені на валу 10, який приводиться в рух важелем 8 від нерухомо закріплених на стінках машини кулачків-гірок. Пружина З притискує захоплювачі до стояків б під час скочування ролика 7 з гірки.
Ланцюги витягуються нерівномірно, що пов’язано з неточністю виготовлення їх, а також з нерівномірним спрацюванням ланок і шарнірів у процесі експлуатації. Для компенсації витягання ланцюгів використовують спеціальні пристрої, які фіксують каретку під часприймання та передавання аркуша. Сьогодні фірми практично відмовилися від ланцюгової передачі.
З |
Рис. 5.22. Схеми фіксації кареток
У сучасних машинах застосовують два способи фіксації кареток: кінематичний (рис. 5.22, о...в) і силовий (рис. 5.22, г).
Кінематична фіксація передбачає замикання базових роликів 1 і 2 каретки 5 на вилках З (й опорах 6) за допомогою жорстких дугових шин
4, Закріплених на станині, а силова — притиснення роликів 8 та упорів 7 до фіксуючих призм 9 й упора 11, якими керують важелі 10.
Кінематичні фіксатори встановлюють на торцях каретки, а силові
— в якій-небудь точці вздовж каретки. При силовому замиканні підвищується точність фіксації, оскільки вибираються зазори в механізмі, але при цьому потрібен складний механізм керування важелями замикання каретки, до того ж такий фіксатор має великі габаритні розміри.
Крім радіальної, здійснюється ще й осьова фіксація кареток під час аркушепередавання за допомогою двох закріплених на каретці щок і зуба, встановлених на валу конвеєра. Коли каретка заходить на ділянку фіксації, зуб входить у паз між щоками, фіксуючи її в осьовому напрямку.
Передавальні циліндри застосовують в багатьох моделях сучасних друкарських машин для передачі аркуша з одної секції до іншої. Розміри та кількість циліндрів визначаються залежно від ширини проходу між друкарськими секціями. Для зменшення кількості передач аркуша використовують передавальні циліндри подвійного або потрійного діаметра з двома чи трьома системами захоплювачів відповідно. Машини для однобічного багатоколірного друку мають непарну кількість циліндрів між секціями, а для двобічного без перевертального пристрою
— парну.
Передавальні циліндри несуть незначні технологічні навантаження, тому вони мають полегшену конструкцію.
На передавальному циліндрі (рис. 5.23, о) встановлюють захоплювачі
1 З індивідуальними пружинами 3 та гвинтами 2 для фіксації моментів початку затиснення і звільнення захоплювачами аркуша, а також для регулювання зусилля притиснення захоплювача до стояка 8. Коли ролик 5 важеля 4, що закріплений на валу О захоплювачів з торця циліндра,
Рис. 5.23. Схеми передавального циліндра (а) та механізмів захоплювачів звичайного
Типу (б, в)
Набігає на виїмку кулачка б, захоплювачі від дії пружини З відкриваються. Під час проходження роликом ділянки кулачка з максимальним радіусом захоплювачі закриті. Пружина 7 слугує для силового замикання кулачкової пари.
Щоб запобігти проковзуванню аркушів у захоплювачах, робоча поверхня стояків 8 має насічку, покривається шаром зернистого, стійкого до спрацювання матеріалу (наприклад, алмазного порошку, карбіду фольфраму, танталу, титану), або обробляється фотохімічним способом для утворення шорсткості.
Розглянемо схеми механізмів захоплювачів передавальних циліндрів. На рис. 5.23, б і в показано схеми механізмів захоплювачів звичайного типу. Сучасні АРМ мають захоплювачі з додатковим центром обертання (див. рис. 5.23, в). Такий захоплювач має вигляд закріпленого на валу 1 корпуса 5 з віссю 7 й обмежувальним упором 4. Клапан 2, підпружинений індивідуальною пружиною б, притискується нею або до упора 4, або до стояка 3. Звичайний захоплювач відрізняється тим, що клапан розміщується разом з корпусом на валу 1 (див. рис. 5.23, б).
Принцип дії захоплювачів такий. Коли вони відкриті, під дією пружини б клапан 2 притиснутий до упора 4. Під час обертання вала 1 в напрямку до стояків 3 (за ходом стрілки годинника) корпус 5 й елементи захоплювачів рухаються як одне ціле до контакту робочої поверхні клапана 2 з робочою поверхнею стояка 3. При наступному обертанні вала І утворюється зазор між упором 4 і клапаном 2, що забезпечує притиснення клапана до стояка із зусиллям, яке зрівноважується зусиллям пружини б. Під час руху клапана 2 відносно центра 7 (див. рис. 5.23, в) або вала 1 (див. рис. 5.23, б) утворюється зазор. При обертанні вала 1 у протилежному напрямку захоплювачі відходять від стояка.
Передавальні циліндри для полегшення конструкції виготовляють з набору вузьких дисків, закріплених на валу. Іноді їх обтягують тонкими металевими листами, які підгримують відбиток Щоб відбитки не дотикалися до поверхні передавального циліндра свіжонадрукованим боком, застосовують протизабрудн ювальні засоби: замість металевих листів ставлять стрижні з нанизаними на них фторопластовими роликами; на поверхню обтягувальних листів натягують переставні дротяні спіралі;
Обтягують циліндр спеціальним матеріалом, поверхню якою покрито мікроскопічними скляними зернами (близько 8000 шт. на 1 см2).
Передавальні циліндри з’єднуються між собою зубчастими колесами. У межах бічного зазору між зубцями в зачепленні можливе відносне зміщення фарб на відбитку. Для зменшення бічних зазорів використовують передачі з підпружиненими зубчастими колесами (рис. 5.24,
А). ДЦ 1 і 5 зв’язані з передавальними циліндрами 2...4 зубчастими колесами б, 9, 10, 12 та 15, жорстко встановленими на валах. На середньому передавальному циліндрі З також жорстко на валу закріплено додаткове зубчасте колесо 11, а на передавальних циліндрах, розміщених біля ДЦ, встановлено по два підпружинених зубчастих колеса 7, 8, 13, 14, кожне з яких пружно зв’язане з передавальним циліндром. Зв’язок коліс 12...14 здійснюється через палець 16, закріплений на шестірні 12 (рис. 5.24, б), штоки 17 і батареї тарілчастих пружин 18, що упираються в торцеві поверхні пазів підпружинених зубчастих коліс 13 та 14. Вибирання бічних зазорів відбувається через зміщення підпружинених зубчастих коліс 13 і 14 під дією пружин, як показано на рис. 5.24, в.
У деяких багатофарбових машинах є аркушепереверпгальні пристрої. Вони встановлюються на передавальних циліндрах і перевертають відбитки під час транспортування їх з однієї секції до іншої. Це дає змогу використовувати машини секційного типу для багатоколірного друку на одному або обох боках аркуша.
Передавальний циліндр аркушеперевертального пристрою має пневматичні присоси та систему спеціальних поворотних захоплювачів.
Розглянемо послідовність роботи механізмів аркушеперевертального пристрою.
Рис. 5.24. Схема вибирання бічних зазорів у зубчастому приводі передавальних ДЦ |
У машинах «Planeta-Variant» (рис. 5.25, а) на ДЦ 1,3 встановлено по дві системи звичайних захоплювачів 4, а на передавальних циліндрах 2
— по дві системи поворотних присосів 5 і поворотних захоплювачів 7 зі стояками б. Перевертання аркушів здійснюється перехопленням їх за задні кромки.
Після того, як захоплювачі 4 ДЦ 3 підведуть задню кромку аркуша до лінії, що сполучає центри циліндрів, присоси 5 передавального циліндра присмоктують аркуш і повертаються вглиб циліндра. Передня кромка аркуша звільняється. Присоси і і стояки б з відкритими захоплювачами 7 повертаються один назустріч одному до положення, показаного на рис. 5.25, б. Присоси 5 передають задню кромку аркуша захоплювачам 7. Після цього присоси і і стояки б з аркушем, затиснутим захоплювачами 7, повертаються навколо своїх осей у вихідне положення (рис. 5.25, в), і захоплювачі 7 передають перевернутий аркуш, як звичайно, захоплювачам ДЦ І наступної секції (рис. 5.25, г).
При однобічному багатоколірному друці аркуш передньою кромкою передається захоплювачам 7 передавального циліндра, звідки він переходить на ДЦ 1.
На рис. ІV (див. кольорову вклейку) показано схему універсального пристрою, запатентованого фірмою «Heidelberg». Цей пристрій може працювати як у режимі однобічного (рис. IV, а), так і в режимі двобічного друку (рис. IV, б). В першому варіанті всі три циліндри виконують функцію прямої передачі аркуша за передню кромку з однієї системи захоплювачів в іншу. Середній циліндр 2 має подвійний діаметр і відповідно дві штанги з захоплювачами, які приймають аркуш із захоплювачів циліндра 1 і передають його в захоплювачі циліндра 5. У другому варіанті цей самий циліндр виконує функцію накопичувального, оскільки працює в режимі передачі задньої кромки аркуша циліндру 5.
Рис. 5.25. Схема передачі аркуша з перевертанням 149
Перехоплення аркуша за задню кромку здійснюють захоплювачі цього передавального циліндра, здійснюючи складний рух за ходом його обертання (див. рис. IV, б).
Після того, як захоплювачі З накопичувального циліндра 2 підведуть задню кромку аркуша до лінії, що з’єднує центри циліндрів 2 і 5, захоплювачі 4 перехоплюють аркуш за задню кромку, а присоси б накопичувального циліндра відпускають його. За ходом обертання циліндрів захоплювачі 4 здійснюють складний зворотний рух, деякий час слідкують задню кромку, потім (після відкривання захоплювачів 3) вводять аркуш у зворотному напрямку, знімаючи його з поверхні цИліндРа 2. Внаслідок цього на циліндрі 4 аркуш фіксується в перевернутому положенні, що дає змогу надалі задруковувати його зворотний бік. При переналагодженні аркушеперевертальної системи на формат змінюють фазове положення захоплювачів 3 та підтримуючих присосів 6.
Для організації чіткої передачі аркушів без їх деформації та гофрування, що є характерним для тонкого паперу, середній накопичувальний циліндр має на своїй поверхні спеціальні рухомі вакуумні сопла І, які, розвертаючись, злегка розтягують задню кромку аркуша, розгладжують його відносно поверхні циліндра (рис. 5.26). Центральні сопла 2, З виконують паралельно функцію контролю задньої кромки аркуша. Якщо довжина аркуша менша від заданого формату, то спрацьовує блокування і машина зупиняється.
На рис. V (див. кольорову вклейку) показано аркушепередавальні системи, що працюють в режимі перевертання аркуша і звичайної прямої аркушепередачі. Для забезпечення надійного проведення аркуша без зморщень передбачено встановлення в аркушепередавальній системі повітродувних сопел для розгладжування аркуша.
|
|||
|
|||
|
|
||
|
|||
|
|||
Рис. 5.26. Схема дії оригінального розгладжувального пристрою фірми «Heidelberg» на накопичувальному циліндрі: а — деформація паперу на накопичувальному циліндрі; б — розгладжування паперу завдяки розтягуванню його задньої кромки
Щоб виключити забруднення при дотику відбитків свіжовіддрукова - ним боком з поверхнею передавальних циліндрів, фірма «Heidelberg» використовує спеціальні протизабруднювальні засоби. Для цього поверхня подвійного циліндра обтягується протизабруцнювальним матеріалом «Super Blue» або, як й інші циліндри, закривається рубашкою зі сгрукіу - рованою хромованою поверхнею.
Двобічний друк за один прогін дає змогу забезпечити точне суміщення фарб у всіх ДА одночасно і звести проблеми деформації паперу до мінімуму, зменшити його втрати під час налагодження машини, а головне, суттєво знизити виробничі витрати.