Циліндри, їхні опори, привід і пристрої для закріплення форм та декелів
Циліндри виготовляють в основному з високоміцного сірого чавуну. Щоб вони були легкими, їх роблять порожнистими із запресованими стальними валами, а з метою підвищення жорсткості циліндрів їх виготовляють з радіальними і поздовжніми ребрами всередині. У машинах подвійної ширини циліндри ДА роблять стальними суцільнокованими.
Друкарські циліндри відіграють роль опорної поверхні під час друкування. Тіло циліндра має гладеньку поліровану поверхню без виїмок. ОЦ відіграють роль проміжної ланки для перенесення зображення з друкарської форми на ЗМ. Поверхня ОЦ обтягується декелем 2 (рис. 7.2, а), до складу якого входять ГП та підкладка. Декель встановлюється на циліндр за допомогою двох шпинделів 1, 3, які розміщені ексцентрично в каналі циліндра й обертаються вручну завдяки черв’ячним парам 4,5 і 6, 7 (рис. 7.2, б).
Б Рис. 7.2. Схема закріплення декеля на поверхні ОЦ 293 |
А |
Формні циліндри мають на поверхні виїмку для закріплення друкарської форми. Пристрої для закріплення форм бувають різної конструкції. Машини комплектуються спеціальним обладнанням для попереднього гнуття форм. Схему пристрою для закріплення друкарських форм на книжково-журнальних рулонних машинах показано на рис. 7.3, а. Задній край форми 2 загинають так, щоб утворювалася петля, в яку вставляють металевий стрижень 3.
Друкарську форму переднім загнутим краєм установлюють на ФЦ, який обертають, і задній край форми з металевим стрижнем заводять у паз вала 1. Форма натягується на циліндрі внаслідок повороту вала З через черв’ячну пару 4,5.
На рис. 7.3,6 зображено схему пристрою для закріплення друкарської форми в газетному агрегаті ПОГ-168. Для встановлення форми на циліндр необхідно послабити гвинт затиснення шпинделя 1. За допомогою ключа шпинделем 1 відкривають планку закріплення 2. Кінець форми зігнутою передньою кромкою вставляють у відкритий паз і переміщують до привідного упора. Потім планку закріплення 2 затискують шпинделем 1 за допомогою динамометричного ключа. Після цього положення шпинделя фіксують спеціальним затискачем. Притримуючи форму, треба повернути циліндр і закріпити задню кромку форми. Для цього спочатку слід розконтрити шпиндель 4 і відкрити за його допомогою планку закріплення 3. Потім треба вставити кінець задньої кромки у відкритий паз і перемістити форму до привідного упора. Натягують форму ексцентричним валом 5 проти напрямку руху циліндра за допомогою динамометричного ключа. Після натягування форми треба зафіксувати вал 5 за допомогою затискача.
Рис. 7.3. Схеми пристроїв для закріплення друкарських форм 294 |
На рис. 7.3, в показано схему пристрою для закріплення друкарської форми на ФЦ машини ПОК-84. На спеціальному обладнанні один край форми 1 загинають навколо стрижня 4, на іншому краю видавлюють ямки 5. Потім форму зі стрижнем 4 заводять у паз б валика З, встановленого у виїмці ФЦ, і з іншого боку виїмки заводять другий край форми з ямками 5.
За допомогою черв’яка 7 та черв’ячного колеса 8, встановлених на торці ФЦ, натягують форму поворотом валика 3 за ходом стрілки годинника. Сили натягу форми заклинюють валик 3 у виїмці ФЦ.
При зміні напрямку обертання ФЦ планку 2 і стрижень 4 міняють місцями.
З метою автоматизації операції заміни друкарських форм іноді застосовують спеціальні роботи. При їх використанні спочатку необхідно закріпити систему автоматичного доставляння форми до друкарської секції машини і систему встановлення ФЦ в потрібне положення. Робот переміщується по напрямних уздовж ФЦ та робочого органа, що складається з чотирьох присосів і керуючого пристрою з центральним процесором. Керуючий пристрій видає команди на зняття форми з транспортувального пристрою і встановлення її на ФЦ.
Стабільність умов друкування може бути досягнена створенням попереднього натягу між опорними кільцями циліндрів у ДА, розрахованого на невеликий діапазон товщин ЗМ. Такі ДА мають задовольняти високі вимоги до точності виготовлення циліндрів, приводу їх, деформаційних властивостей декеля.
Попередній натяг у ротаційному ДА дає змогу зменшити амплітуду поперечних коливань циліндрів, перешкоджає відносному зміщенню їх у коловому напрямку і знижує технологічні навантаження.