Принцип роботи фарбових апаратів та їхні конструктивні особливості
І, На нинішньому етапі розвитку технології ОПД відомо багато варіантів виконання ФА офсетних машин. їхня конструкція залежить від Традицій фірми-виробника.
% Принцип роботи ФА грунтується на традиційному відокремленні в ‘Початковий момент від загальної маси фарби шару значно більшої тов - ЧВДини, ніж потрібно для нанесення на форму. Потім цей шар розкочується,
зменшуючись за товщиною до потрібного значення, після чого накочується на форму. Ці процеси послідовно виконуються живильною (І), розкочувальною (II) та накочуваль - ною (III) групами, що входять до складу ФА (рис. 3.1).
Відомо два варіанти побудови ФА: із класичною, дискретною подачею фарби (з передавальним валиком);
З безперервною подачею фарби (плівковою).
В апаратах із передавальним валиком З останній передає утворений регулювальними гвинтами профіль фарби на фарбовий валик Рис. 3.1. Типова схема ФА 4 від беЗСТуПІНЧаСТОГО керованого ДукТОрнОГО
Періодичної ди циліндра 2 (див. рис. 3.1). Фарба заповнює
Ящик, утворений ножем 1 і дукторним циліндром 2.
У групі живлення відбувається регулювання кількості фарби, що подається в розкочувальну групу.
Група розкочування призначена для забезпечення тонкого рівномірного шару фарби, вона складається з певної кількості валиків і циліндрів.
Група накочування складається з валиків, які наносять фарбу безпосередньо на друкарську форму. До цієї групи входять також пристрої для регулювання зусиль притиснення валиків до циліндрів розкочування
І до друкарської форми та пристрої для відведення накочувальних валиків від форми.
У плівкових ФА профіль (шар) фарби неперервно передається через передавальний валик /, фарбовий валик 2 і далі через групу розкочування
3..
Рис. 3.2. Схема плівкового ФА |
. б, 11 і 12 надходить на накочувальні валики
8.. . 10 (рис. 3.2).
Перехід фарби з передавального на накочувальні валики неоднаковий, як це показано на рис. 3.3, але сумарно ці три валики забезпечують досить рівномірне нанесення фарби на форму. Обертання накочувальних валиків відбувається фрикційно від розкочувальних циліндрів б і 11. У разі контакту накочувальних валиків з розкочувальним циліндром і друкарською формою спостерігається підвищене спрацювання форми, можливе виникнення затінення і, навіть, незадовільне накочування фарби, при якому оптична густина зображення знижується.
Внаслідок багаторазового розгалуження фарбового шару і неперервного обертання фарби на еластичній обгортці валиків ФА підвищується температура (приблизно на 6°С
На Діпяніті розгалуження без теплообміну st, s
60 S* І* 9- •о •g» •а .4 « |
10 |
8 Валиш |
З навколишнім середовищем). Одночасно у ФА потрапляє ЗР, плівка якого поглинає частину теплоти і віддає її як пару.
Як показує практика, надмірне сприйняття ЗР фарбою призводить до зміни її властивостей. При цьому нормальне розгалуження фарбового шару і розкочування у ФА утруднюються.
' Часто це пояснюється властивостями фарби та її компонентів. Тип пігменту, зв’язувальних речовин І розчинника, а та - Рис - ^-3. Нерівномірність перенесення
фарби на накочувальні валнки
Юж їх кількісне співвідношення впливають т v 1
На спроможність фарби сприймати ЗР.
Дослідження інституту «FOGRA» показали, що різні фарби за однакових умов не тільки сприймають різну кількість розчину, а й потребують різного часу для досягнення рівноважного стану. Як випливає з рис. 3.4, при друкуванні фарбою З баланс «фарба—ЗР» досягається протягом 1 хв, а при друкуванні фарбою 1 — протягом
3.. .4 хв, оскільки вона сприймає велику кількість ЗР. У фарбі 2 після тривалої роботи машини було виявлено ЗР, кількість якого постійно підвищувалася. Звичайне регулювання ЗА не дало задовільних результатів.
При однаковій подачі ЗР фарби 2 і 1 сприймають значно більшу кількість розчину, ніж фарба 3. Високий ступінь сприйняття розчину фарбою
2 Призвів до поступового зниження якості відбитків у процесі друкування тиражу і спричинив простої машини.
Тривалість друкуйання, хб Рис. 3.4. Емульгування фарб залежно від тривалості роботи машини |
Якщо на розкочувальних циліндрах порушується розгалуження фарби внаслідок занадто високого сприйняття ЗР, то на накочувальних валиках 8... 10 (див. рис. 3.2) через різну віддачу фарби утворюється фарбовий рель’єф з ділянками великої і малої інтенсивностей. Це веде до шаблонування фарби, тобто до появи на відбитку із сталим періодом темних і світлих ділянок. Валики 7 для досягнення ліпшого сприйняття фарби мають вирівнювати цей фарбовий рельєф перед новим контактом з розкочувальними циліндрами б і 11.
Як відомо з теорії поділу шару фарби, за однакових температур фар - бовіддавальної і фарбосприймальної поверхонь поділ шару відбувається Приблизно посередині між ними. При відсутності різниці температур в’язкість фарби також не змінюється.
Якщо температура розкочувального циліндра завдяки підсиленню охолодження виявляється нижчою за температуру накочувальних валиків, то на холоднішому розкочувальному циліндрі після передачі фарби наночувальним валиком залишається більша кількість фарби, ніж переданої на валики.
У зв’язку з тим, що фарбу треба наносити тонким шаром, у ФА офсетних машин збільшують кількість валиків, через що збільшується поверхня її розкочування. Сучасні ФА в АРМ нараховують більш як 20 валиків і циліндрів. Накочувальні валики мають різні діаметри, що забезпечує більш рівномірне нанесення фарби на друкарську форму. В останніх конструкціях машин фарбові валики, проходячи над западиною ФЦ, спочатку піднімаються, а потім плавно опускаються на пластину друкарської форми. ФА оснащуються пристроями для перемішування фарби в ящику для того, щоб підтримувати сталу в’язкість фарби, і, крім того, пристроями для механізованого змивання її. Більшість машин оснащуються механізмами для вимикання ФА і ЗА (піднімання накочувальних валиків, припинення подачі фарби і ЗР) у разі зупину машини. Розширюється використання системи регулювання ФА і ЗА на ходу машини за допомогою ручного кнопкового керування.
Зараз поряд з ФА традиційних конструкцій в машини офсетного друку часто вбудовуються ФА, конструкцію яких орієнтовано на використання мінімально можливої кількості робочих ланок. Наприклад, ФА типу «Еквалінк» і «Дальгрен», які мають по одному накочувальному валику великого діаметра, що забирає фарбу з дукторного циліндра (апарат «Еквалінк») або безпосередньо з фарбового ящика (апарат «Дальгрен»), оснащено спеціальними дозувальними елементами.
Перехід до конструкції ФА високошвидкісних машин, що містить мінімально можливу кількість робочих елементів, обумовлений двома обставинами: зменшенням дії інерційних сил, які особливо проявляються
Рис. 3.5. Схема проходження фарби через зону контакту: 1 — еластичний валик; 2 — металевий циліндр; А/ і — Ц товщина шару фарби відповідно на валику й циліндрі перед входженням у контактну зону, к" — те саме, але після проходження зони контакту; при цьому ^ ~ И" + + де /*," < а /і' < Щ |
При великих швидкостях друку, а також прагненням зменшення інерційності при зміні подачі фарби.
У табл. 3.1 показано зв’язок між кількістю елементів ФА та призначенням АРМ.
Процес проходження фарби у ФА складається з кількох етапів: надходження фарби з ящика, розкочування, нанесення на накочувальні валики; передавання на друкарську форму. Неперервне надходження фарби з ящика до форми супроводжується послідовним утворенням і розгалуженням шару фарби в кожній контактній зоні валик-циліндр (рис. 3.5). Завдяки багаторазовому розчепленню початкової порції фарба, яка подається у ФА, розкочується і надходить до накочувальних валиків у вигляді тонкого суцільного та локально рівномірного шару.
Фірма-виробник |
Країна |
Марка |
Призначення (за формулюванням проспекту) |
Формат, мм |
Принцип роботи живильної групи |
Кількість валиків і циліндрів у ФА, шт. |
Кількість иакочувальних валиків, пгт. |
Кількість потоків фарби у накочувальній групі |
Наявність автоматизовано! системи змивання |
Наявність автоматизованої системи попереднього налагодження |
«Akiyama» |
Японія |
«Bestechx40» |
Високоякісна продукція |
720x1020 |
Класичний |
28 |
4 |
2 |
+ |
_ |
Те саме |
Те саме |
«Bestechx32» |
Те саме |
585x820 |
Те саме |
28 |
4 |
2 |
+ |
- |
— « — |
— « — |
«Bestechx28» |
— « — |
520x720 |
— « — |
28 |
4 |
2 |
+ |
- |
«Heidelberg» |
Німеччина |
«Speedmaster 102» |
Високоякісна кольорова продукція |
720x1020 |
— « — |
22 |
4 |
2 |
+ |
+ |
«Komori» |
Японія |
«Lithrone26/28» |
Різноманітна продукція |
520x720 |
Плівковий |
22 |
4 |
2 |
+ |
- |
«Heidelberg» |
Німеччина |
«Speedmaster 74» |
Високоякісний різноманітний друк |
520x740 |
Класичний |
22 |
4 |
2 |
+ |
+ |
Те саме |
Те саме |
«S - Offset» |
Швидкий високоякісний друк |
720x1020 |
Те саме |
21 |
4 |
2 |
+ |
+ |
— « — |
— « — |
«Speedmaster CD» |
Друкування на пакувальних матеріалах |
720x1020 |
— « — |
21 |
4 |
2 |
+ |
+ |
«Haschimoto» |
Японія |
«Impulse 26» |
Високоякісна продукція |
508x660 |
— « — |
21 |
4 |
2 |
+ |
- |
«Sakurai» |
Те саме |
«01iver-210EPII» |
Кольорова продукція |
720x1030 |
Плівковий |
21 |
4 |
2 |
+ |
|
Те саме |
— « — |
«01iver-272EII» |
Високоякісна кольорова продукція |
520x720 |
Те саме |
21 |
4 |
2 |
— |
|
«Ryobi» |
— « — |
«Ryobi3302M» |
Оперативний друк |
450x340 |
Класичний |
21 |
4 |
2 |
- |
|
«Sakurai» |
— « — |
«01iver-466EDII» |
Кольорова продукція |
483x660 |
Плівковий |
19 |
4 |
2 |
+ |
+ |
«Ryobi» |
— « — |
«Ryobi520» |
Високоякісний кольоровий друк |
365x520 |
Класичний |
19 |
4 |
2 |
+ |
+ |
«Sakurai» |
— « —■ |
«OHver-258EII» |
Кольорова продукція |
450x580 |
Плівковий |
19 |
4 |
2 |
- |
- |
«Hamada» |
— « — |
«RS34M VS34M» |
Одно - і багатофарбовий різноманітний друк |
450x340 |
Те саме |
19 |
3 |
2 |
— |
— |
«Ryobi» |
— « — |
«Ryobi660» |
Високоякісний друк |
508x660 |
Класичний |
19 |
4 |
2 |
- |
- |
«KBA-Planeta AG» |
Німеччина |
«Varimat M» |
Багатофарбовий друк на жерсті |
1000x1200 |
Плівковий |
19 |
4 |
2 |
— |
+ |
Фірма-внробннк |
Країна |
Mapica |
Призначення (за формулюванням проспекту) |
Формат, мм |
Принцип Роботи Живильної Групи |
Кількість валиків і циліндрів у ФА, шт. |
Кількість накочувала них валиків, шт. |
Кількість потоків фарби у накочуваль - ній групі |
Наявність автоматизованої системи змивання |
Наявність автоматизованої системи попереднього налагодження |
«Adast» |
Чехія |
«Dominant7x5» |
Високоякісна продукція |
485x660 |
Класичний |
19 |
3 |
2 |
_ |
_ |
DST |
Те саме |
«Polly» |
Те саме |
485x660 |
Те саме |
19 |
4 |
2 |
+ |
+ |
«MAN-Roland» |
Німеччина |
«Roland 800» |
Великоформатна акци |
1200x1600 |
— « — |
18 |
4 |
2 |
+ |
+ |
Дентна та пакувальна |
||||||||||
Продукція |
||||||||||
«Sakurai» |
Японія |
«OHver-58EII» |
Кольорова продукція |
450x580 |
Плівковий |
18 |
4 |
2 |
- |
- |
«KBA-Planeta AG» |
Німеччина |
«Rapida 72» |
Кольорова різноманітна |
520x720 |
Класичний |
17 |
5 |
1 |
- |
+ |
Продукція |
||||||||||
Те саме |
Те саме |
«Varimat 127» |
Великоформатна високо |
1200x1620 |
Те саме |
17 |
4 |
2 |
— |
+ |
Якісна акцидентна і паку |
||||||||||
Вальна продукція |
||||||||||
«Heidelberg» |
— « — |
«Speedmaster 52» |
Високоякісна багато- |
370x520 |
-— « — |
17 |
4 |
2 |
+ |
+ |
Фарбова продукція |
||||||||||
«Multigraph» |
Індія |
«Shiva 66» |
Високоякісна продукція |
520x660 |
Плівковий |
17 |
4 |
2 |
+ |
+ |
«Machineryco» |
||||||||||
«Hashimoto» |
Японія |
«Impulse 22» |
Те саме |
400x560 |
— |
17 |
4 |
— |
— |
— |
«Hamada» |
Те саме |
H-234 |
Багатофарбова різнома |
450x340 |
Класичний |
17 |
3 |
2 |
+ |
— |
Нітна продукція |
||||||||||
«Hashimoto» |
Японія |
«Impulse 20» |
Високоякісна продукція |
365x520 |
— |
17 |
4 |
— |
— |
— |
«РЫБИНСК- |
Росія |
50M |
Багатофарбова продукція |
560x760 |
Класичний |
16 |
4 |
1 |
— |
— |
ПОЛИГРАФМАШ» |
||||||||||
«Rvobi» |
Японія |
«Ryobi 510» |
Одиофарбовий друк |
365x510 |
Те саме |
16 |
3 |
2 |
+ |
— |
«MAN-Roland» |
Німеччина |
«Roland 900» |
Великоформатна акци |
1000x1400 |
Плівковий |
16 |
4 |
2 |
+ |
+ |
Дентна та пакувальна |
||||||||||
Продукція |
||||||||||
«Komori» |
Японія |
«Sprint 1126/28» |
Різноманітна продукція |
508x660 |
Те саме |
16 |
4 |
2 |
+ |
— |
«MAN-Roland» |
Німеччина |
«Roland 700» |
Акцидентна, пакувальна |
720x1040 |
— « — |
16 |
4 |
2 |
+ |
+ |
Та спеціальна продукція |
Те саме |
Те саме |
«Roland 300» |
Різноманітна продукція |
530x740 |
— « — |
16 |
4 |
2 |
+ |
+ |
«Ryobi» |
Японія |
«Ryobi 512Н» |
Двофарбовнй друк |
365x520 |
Класичний |
16 |
3 |
2 |
||
«KBA-Planeta AG» |
Німеччина |
«Rapida 105» |
Друкування комерційної |
720x1050 |
Те саме |
16 |
5 |
1 |
+ |
+ |
Та пакувальної продукції |
360x520 |
|||||||||
«Heidelberg» |
Те саме |
GTO 52 |
Різноманітна продукція |
— « — |
16 |
4 |
2 |
— |
--- |
|
«Itekgraphix» |
США |
«Itek 3980» |
Високоякісна кольорова |
438x330 |
— |
16 |
3 |
— |
— |
-- |
Продукція |
450x340 |
Класичний |
||||||||
«Ryobi» |
Японія |
«Ryobi 3304Н» |
Багатофарбовий опера |
16 |
3 |
2 |
— |
-- |
||
Тивний друк |
365x480 |
|||||||||
«Hamada» |
Те саме |
C248 |
Високоякісна кольорова |
Те саме |
15 |
3 |
2 |
+ |
--- |
|
Продукція |
365x480 |
Плівковий |
||||||||
Те саме |
_ « _ |
C48 |
Високоякісна продукція |
15 |
3 |
2 |
— |
--- |
||
«Tokyoaircraft |
--- << -- |
«Toko R2» |
Виконання растрових |
470x340 |
— |
15 |
3 |
— |
+ |
-- |
Instruments» |
Плашковнх кольорових |
|||||||||
Робіт |
Плівковий |
|||||||||
«Hamada» |
--- « ---- |
«RS34M VS34M» |
Одно - і багатофарбовий |
470x340 |
15 |
3 |
2 |
— |
--- |
|
Різноманітний друк |
520x740 |
|||||||||
«MAN-Roland» |
Німеччина |
«Roland 200» |
Універсальне застосування |
Те саме |
15 |
4 |
2 |
+ |
+ |
|
«KBA-Planeta AG» |
Те саме |
«Rapida 104» |
Різноманітна продукція |
720x1040 |
Класичний |
15 |
5 |
1 |
+ |
+ |
«Sakurai» |
Японія |
«Oliver-5 2Е» |
Оперативний якісний Друк |
360x520 |
Плівковий |
15 |
4 |
2 |
--- |
--- |
«Ab dick» |
США |
«Ruby 3500» |
Високоякісна кольорова |
451x343 |
— |
14 |
3 |
— |
||
Продукція |
470x340 |
|||||||||
«Tokyoaircraft |
Японія |
«Toko R1A» |
Виконання кольорових |
— |
14 |
3 |
— |
+ |
-- |
|
Instruments» |
Робіт |
|||||||||
«Hamada» |
Те саме |
«SuperB 47» |
Високоякісна продукція |
365x470 |
Плівковий |
14 |
3 |
2 |
--- |
--- |
«MAN-Roland» |
Німеччина |
«Roland-Practica» |
Високоякісна продукція |
360x520 |
Те саме |
14 |
3 |
1 |
--- |
— |
Малими тиражами |
365x520 |
Плівковий |
||||||||
«Hamada» |
Японія |
B52L |
Високоякісна продукція |
14 |
3 |
2 |
--- |
--- |
||
«KBA-Planeta AG» |
Німеччина |
«Rapida 72К» |
Кольорова різноманітна |
520x720 |
Класичний |
14 |
4 |
1 |
— |
“ |
Продукція |
Плівковий |
|||||||||
«Heidelberg» |
Те саме |
«Printmast QM46» |
Високопродуктивний високоякісний друк |
460x340 |
13 |
3 |
2 |
+ |
--- |
|
«Tokyoaircraft |
Японія |
«Toko 1800 AWD» |
Оперативна растрова |
432x305 |
— |
13 |
2 |
1 |
-- |
-- |
Instrument» |
Продукція |
390x280 |
Класичний |
|||||||
«Heidelberg» |
Німеччина |
«Т-Offset» |
Малоформатна універсальна продукція |
12 |
1 |
1 |
Фірма-внробник |
Країна |
Марка |
Призначення (за формулюванням проспекту) |
Формат, мм |
Принцип Роботи Живильної Групи |
Кількість валиків і циліндрів у ФА, шт. |
Кількість иакочуваль - них валиків, шт. |
Кількість потоків фарби у иакочуваяьній групі |
Наявність автоматизованої системи змивання |
Наявність автоматизованої системи попереднього налагодження |
Те саме |
Те саме |
«(Зшсктазіег Э1» |
Малотиражна високоякісна продукція |
460x340 |
Те саме |
12 |
3 |
2 |
+ |
+ |
«Натасіа» |
Англія |
«11470 св-гс» |
Безмежні формуляри |
470x431 |
— « — |
11 |
2 |
1 |
_ |
_ |
Те саме |
Японія |
Е47 |
Одно - і багатофарбова різноманітна продукція |
365x470 |
— « — |
11 |
2 |
1 |
— |
— |
«А(іа8Ь> |
Чезія |
«ІІота]ог 314» |
Оперативний текстовий друк |
360x500 |
— « — |
11 |
3 |
2 |
— |
___ |
«Натасіа» |
Японія |
600С |
Одно - і багатофарбова бланкова продукція |
432x300 |
— « — |
11 |
2 |
1 |
— |
— |
Те саме |
Те саме |
«500СОА555СОА» |
Те саме |
365x264 |
-— « — |
11 |
2 |
1 |
_ |
_ |
— « — |
— « — |
ОШ4 |
Однофарбова різноманітна продукція |
450x340 |
— « — |
10 |
2 |
2 |
+ |
— |
— « — |
Англія |
«ТорІІиппег II» |
Однофарбова бланкова продукція |
364x261 |
— « — |
10 |
2 |
2 |
— |
— |
«Токуоаігсгай ІпзІгитепЬ) |
Японія |
«Токо 820]820Ь> |
Виконання штрнховнх і плашкових робіт |
379x295 |
— |
10 |
2 |
1 |
— |
— |
«ЯуоЬі» |
Те саме |
«ІІуоЬі3200» |
Однофарбовнй оперативний друк |
450x340 |
Класичний |
9 |
2 |
2 |
— |
— |
«ОооБап МасЬіпег Со» |
Корея |
«Боозап 45008» |
Комерційна продукція |
460x340 |
Те саме |
9 |
2 |
1 |
— |
— |
При експлуатації ФА треба точно встановити всі його валики і циліндри один відносно одного, а накочувальні валики, крім того, — ще й відносно друкарської форми. Необхідно забезпечити також оптимальне зусилля притиснення еластичних валиків до контактуючих з ними твердих поверхонь. За цих умов відбуватиметься нормальне, без проковзування та без надмірно великого тертя розгалуження шару фарби. Порядок, методи і засоби виконання такого регулювання регламентуються відповідною технічною документацією. Як правило, регулювання здійснються переміщенням руханих опор еластичних валиків у двох взаємно перпендикулярних напрямках (металеві циліндри, зокрема й дукторний, закріплено в нерухомих опорах).
Регулюючи притиснення фарбових валиків до циліндрів і друкарської форми, слід обов’язково враховувати можливі відхилення діаметрів валиків від номінальних значень, зумовлені різними причинами: набуханням еластичної оболонки, що пов’язано з недостатньою стійкістю її до дії змивних та інших робочих розчинів; місцевим ущільненням оболонки, що є наслідком неохайного поводження з валиками у процесі експлуатації, а також зберігання їх та ін.
Недоліком ФА зі сталим обертанням дукгорного циліндра (плівкового апарата) є схильність до значного емульгування ЗР у фарбі на краях циліндра через відсутність поділу ЗР на дукторному циліндрі.
Фарбовий ніж сучасних ФА складається з окремих секторів, які мають індивідуальні приводи. Цим забезпечується оперативне і точне регулювання кількості фарби на окремих зонах. Для регулювання кращими є важельки, оскільки вони на відміну від гвинтів дають змогу візуально оцінити профіль фарбового шару, що подається на форму.
Ефективним засобом для зменшення часу на підготовку ФА є системи дистанційного цифрового керування зональною подачею фарби. При цьому сектори ножа мають автоматизований привід, найчастіше через крокові електродвигуни.
Цікавою для практиків є пропозиція фірми «МАК-Ііоіапсі» про застосування змінних фарбових ящиків, які дають змогу економити фарби і полегшують обслуговування ФА.
' При регулюванні фарбоживильної групи треба створити умови для Мінімальної «подачі» фарби на дуктор, а потрібну кількість фарби забезпечувати збільшенням кута повороту дуктора. Тому попередній розрахунок подачі фарби на зони за допомогою електронної обчислювальної машини (ЕОМ) є надзвичайно результативним.