Будова і принцип дії трифазної асинхронної машини
11.1.1. Будова асинхронної машини. Асинхронна машина, як і будь-яка електрична машина, може працювати в режимі двигуна і режимі генератора.
На рис.11.1 показана будова АД. Його основними конструктивними елементами є нерухомий статор і обертовий ротор. Статор складається із станини 1 (рис.11.2), що є одночасно корпусом двигуна, і закріплених у ній магнітопроводу 2 і обмотки 3. Магнітопровід статора, який являє собою основну частину магнітного кола машини, виконаний з шихтованої електротехнічної сталі. На його внутрішній циліндричній поверхні є пази, в які укладають провідники обмотки статора. До станини кріплять два бічних щити 4 з наскрізними центральними отворами для підшипників вала ротора. Ротор АД 5 (рис. 11.2) складається з пакета магнітопроводу і обмотки. Насаджений на вал 6 пакет магнітопроводу має форму циліндра, на зовнішній поверхні якого виконані пази, де розмішується обмотка.
Залежно від типу обмотки ротор АД може бути короткозамкненим або фазним. У пази короткозамкнених роторів вкладені мідні стрижні, що з'єднуються з торців короткозамкненими кільцями; така обмотка має вигляд «білячої клітки» (рис. 11.3,а). Умовне графічне позначення асинхронного двигуна з короткозамкненим ротором наведене на рис. 11.3,а.
Рис.11.1 - Будова асинхронного двигуна: 1 - осердя статора; 2 - осердя ротора; 3 - повітряний зазор; 4 - обмотка статора; 5 - обмотка ротора; 6 - вентилятор; 7 - вентиляційні канали (стрілками показаний напрямок руху повітря, що охолоджує, по каналах); 8 - вал; 9 - підшипники; 10 - станина. |
Рис.11.2 - Конструктивні елементи асинхронних двигунів: а - АД з короткозамкненим ротором; б - АД з фазним ротором |
а |
б
Рис.11.3 - Обмотки ротора АД: а - короткозамкнена; б - з фазним ротором.
У пази фазного ротора укладають провідники секцій трифазної обмотки, що з'єднується в «зірку» (рис. 11.3,б). Вільні виводи фаз обмотки ротора приєднують до трьох (за числом фаз) ізольованих одне від одного контактних кілець. На кільця
накладені закріплені в щіткотримачах щітки, за допомогою яких обмотки ротора з'єднується з регулювальним або пусковим реостатом. Умовне графічне позначення асинхронного двигуна з фазним ротором наведене на рис. 11.3,б.
11.1.2. Принцип роботи асинхронної машини заснований на використанні обертового магнітного поля. При підключенні до мережі трифазної обмотки статора створюється обертове магнітне поле, кутова швидкість якого визначається частотою мережі f і числом пар полюсів обмотки р:
2ж • f 0 = , рад/c.
Р
Перетинаючи провідники обмотки статора і ротора, це поле відповідно до закону електромагнітної індукції наводить в обмотках ЕРС. При замкнутій обмотці ротора в її колі протікає струм, взаємодія якого з результуючим магнітним полем створює електромагнітний момент на валу асинхронної машини. Якщо цей момент перевищує момент опору на валу двигуна, вал починає обертатися і обертає робочий механізм. Кутову швидкість магнітного поля ті називають синхронною. Звичайно кутова швидкість ротора т2 не дорівнює кутовій швидкості магнітного поля ті. Звідси і назва двигуна асинхронний, тобто несинхронний.
Робота асинхронної машини характеризується ковзанням s, що являє собою відносну різницю кутових швидкостей поля ю1 і ротора ю2:
s = 0 ~ 0 . (11.1)
ю
Значення і знак ковзання залежать від кутової швидкості ротора відносно магнітного поля і визначають режим роботи асинхронної машини. Так, у режимі ідеального холостого ходу ротор і магнітне поле обертаються з однаковою частотою в одному напрямку, тобто ротор нерухомий відносно обертового магнітного поля, і ковзання s дорівнює нулю. ЕРС в обмотці ротора не індуктуєть - ся, струм ротора й електромагнітний момент машини дорівнюють нулю. При пуску АД в перший момент часу ротор нерухомий: т2 = 0, s = 1. Таким чином, ковзання в режимі двигуна змінюється від s = 1 в початковий момент пуску до s = 0 у режимі ідеального холостого ходу.
При обертанні ротора із швидкістю т2 > т1 у напрямку обертання магнітного поля ковзання стає від’ємним. Машина переходить у генераторний режим і розвиває гальмовий момент. При обертанні ротора в напрямку, протилежному напрямку обертання магнітного поля (s > 1), асинхронна машина переходить у режим противключення і також розвиває гальмовий момент. Таким чином, залежно від ковзання розрізняють режими двигуна (s = 1 ^ 0), генераторний (s = 0 ^ - да) і противключення (s = 1 ^ +да). Режими генераторний і противклю - чення використовують для гальмування асинхронних двигунів.
У сучасних АД, залежно від їхнього типу, при номінальному навантаженні ковзання становить sTOM = 0,015 ^ 0,07.
11.1.3. Схеми з’єднання обмоток статора. Початки фазних обмоток позначаються C1, C2, C3; кінці - C4, C5, C6. Для включення двигуна до електричної мережі обмотки статора з'єднують в «зірку» або «трикутник». Питання про схему з'єднання вирішують залежно від лінійної напруги мережі і номінальної фазної напруги обмоток статора. Вказівки про це наводять у паспорті двигуна. При схемі з'єднання в «зірку» (рис. 11.4,а) всі три кінці фазних обмоток C4, C5, C6 з'єднують в нульову точку, при схемі з'єднання в «трикутник» (рис. 11.4,б) з'єднують між собою попарно початки й кінці сусідніх фаз: C1 - C6, C2 - C4, C3 - C5. Мережа приєднується в першому випадку до трьох початків обмоток C1, C2, C3, в другому — до загальних точок C1 - C6, C2 - C4, C3 - С5.
а б
Рис.11.4 - Схеми з'єднання фазних обмоток АД: а - «зірка»; б - «трикутник»
Обертове магнітне поле в кожній з обмоток статора і ротора індуктує змінну ЕРС. ЕРС окремих секцій обмотки мають різні фази і їх необхідно складати як вектори. Тому загальна ЕРС фазної обмотки менша за арифметичну суму ЕРС окремих секцій. Для врахування цієї обставини до формули ЕРС вводять обмоточний коефіцієнт k. Таким чином, ЕРС фазної обмотки статора визначається за формулою
Ej = 4М fr wr kr Ф, (11.2)
де f1 - частота струму статора; w1 - число витків фазної обмотки; kj - обмоточ
ний коефіцієнт статора (kj = 0,9 ^ 0,95); Ф - магнітний потік обертового поля.
Аналогічною формулою визначають ЕРС фази ротора:
E2 = 4,4+f2- W2 к2-Ф, (11.3)
деf - частота струму ротора; w2 - число витків фази ротора; к2 - обмоточний ко
ефіцієнт ротора. У випадку короткозамкненого ротора к2 = 1.
Магнітне поле, обертаючись у просторі з синхронною швидкістю n1 (об/хв), відносно обертового ротора має швидкість
ns = П1 - П2. (11.4)
За кожний оберт поля відносно ротора фаза його ЕРС змінюється на р-360 електричних градусів, що відповідає р повним періодам ЕРС. Частота ЕРС ротора при цьому стає рівною
f = ns-P або f2 = f • s, (11.5)
60
тобто частота ЕРС ротора, а отже, і величина ЕРС E2 (11.3) пропорційні ковзанню. Найбільшою частота ЕРС ротора буде в початковий момент пуску, коли s = 1. При цьому вона дорівнює частоті живильної мережі f1. З розгоном двигуна убуває ковзання і зменшується частота струму ротора. У робочому режимі двигуна, що живиться струмом частотою f = 50 Гц, частота струму ротора становить 1 - 2 Гц. При s =1 f = f1, тоді ЕРС нерухомого ротора має вигляд
E2H = 4,4Ф fr W2- k2• Ф. (11.6)
Підставивши Е2Н у формулу (11.3), одержимо ЕРС обертового ротора:
_ E2 = Eh s. (11.7)
Таким чином, ЕРС E2, як і її частота, з розгоном ротора зменшується. Відношення ЕРС статора E1 (11.2) до ЕРС нерухомого ротора E2H (11.6) називають коефіцієнтом трансформації ЕРС асинхронного двигуна
E1 w1 • k
ke =-^~ = -4L. (11.8)
E2H W2 • k2
ЕРС статора і ротора E1 і Е2 створюються головним обертовим потоком, який замикається через повітряний зазор між статором і ротором. Крім головного потоку, кожна з обмоток створює потік, що зчіплюється лише з нею самою. Цей потік називається потоком розсіювання. Він замикається через пази, а також навколо лобових частин обмоток. З огляду на, те що потоки розсіювання проходять в основному по повітрю, можна вважати їх пропорційними струмам в обмотках. Потоки розсіювання індуктують в обмотках статора і ротора ЕРС розсіювання Ep1 і Ер2. Ці ЕРС можуть бути враховані як індуктивні падіння напруги в обмотках:
Epi = - h-Хі = - Ii-ai-Li ; (11.9)
Ep2 = - h - Х2 = - l2-arL2 , (11.10)
де I1 і I2 - струми статора і ротора; Х1 і Х2 - індуктивні опори статорної і роторної обмоток; L1 і L2 - індуктивності розсіювання статора і ротора.
Оскільки ми виходимо з пропорційної залежності між потоками розсіювання і струмами, що їх створюють, то індуктивності розсіювання L1 і L2 є величинами постійними. Вони залежать від конструктивних особливостей обмоток, форми пазів статора й ротора. Оскільки частота ротора не залишається постійною, а залежить від ковзання, залежним від ковзання виявляється і індуктивний опір ротора
Х = rn2L2 = 2nf2L2 = 2nfyL? s, або Х2 = X2h-s, (11.11)
де Х2Н = 2п frL2 - індуктивний опір обмотки нерухомого ротора (при s =1).