Монтажні механізми
На монтажі будівельних конструкцій застосовують стрілові самохідні, баштові, козлові крани. Самохідні стрілові крани завдяки своїй мобільності широко застосовують на монтажних роботах. Більшість їх оснащено обладнанням у вигляді вставок для збільшення довжини стріли, а також гуськами, що дозволяють збільшити виліт гака при невеликому нахилі стріли. Це надає стріловим кранам універсальності - дозволяє монтувати будинки різної висоти, піднімати елементи різної маси. Значно розширена область застосування стрілових кранів у зв’язку з їх баштово-стріловим обладнанням. Останнє дозволяє застосовувати крани на монтажі конструкцій високих і об’ємних будинків. Стрілові крани на гусеничному ходу широко використовують при монтажі конструкцій промислових будинків і споруд. Застосовують їх і при монтажі цивільних будинків (монтаж конструкцій нульового циклу). Стрілові крани на пневмоколісному ходу мобільніші за гусеничні. Застосовують їх в основному при монтажі промислових і цивільних будинків. Автомобільні крани використовують переважно в основному на вантажорозвантажувальних роботах та монтажі будинків невеликої висоти. Баштові крани широко застосовують у цивільному багатоповерховому будівництві і при зведенні інженерних споруд. В основному застосовують самохідні баштові крани, що переміщуються по підкранових коліях. В особливих умовах використовують стаціонарні (приставні) крани
Вибір монтажного крана. Вибір монтажного механізму базується на необхідності відповідності монтажно-конструктивної характеристики об’єкта, що монтується (конструктивної схеми, маси і розташування конструкцій на будівлі, рельєфу будівельного майданчика і т. д.). До основних параметрів монтажних кранів відносяться:
вантажопідйомність - найбільша маса вантажу, що може бути піднята краном за умови збереження його стійкості;
продуктивність - кількість вантажу, переміщуваного і монтованого в одиницю часу;
довжина стріли - відстань між центром осі п’яти й осі вантажного поліспаста;
виліт гака - відстань між віссю обертання поворотної платформи і вертикальною віссю, що проходить через центр вантажного гака;
висота підйому гака - відстань від рівня стоянки крана до центру вантажного гака в його верхньому положенні;
установлена потужність - сумарна потужність силової установки крана. Вибір монтажного крана за технічними параметрами починають з уточнення наступних даних: маси елементів, що монтуються, монтажного оснащення і вантажозахватних пристроїв, габаритів і проектних положень елементів. На підставі цих даних вибирають групу елементів, що характеризується максимальними монтажними параметрами, для яких визначають необхідні параметри крана (рис. 5.4.)
Q к =Q м + Q ос + Q вт,
де Qk - необхідна мінімальна вантажопідйомність крана, Q м - маса елемента, що монтується, т,
Q ос - маса монтажного оснащення, т,
Q вт - маса вантажозахватних пристроїв, т.
Баштові крани. Висоту підйому вантажного гака над рівнем стоянки крана Нк, м, визначають за формулою (рис. 5.3)
Нк _Но + Нз + Нс + Нст,
де Нк - перевищення місця установки над рівнем стоянки крана,
Нз - запас за висотою, що вимагається за умовами безпеки монтажу,
Нс - висота чи товщина елемента,
Нст - висота стропування.
Виліт гака крана L к, м, визначають за формулою
L к = a|2 +b + с,
де a - ширина підкранової колії;
b - відстань від осі рейки підкранової колії до найближчої частини будівлі;
с - відстань від центру ваги елемента до виступаючої частини будинку.
Стрілові крани. Для стрілових самохідних кранів визначають наступні параметри: висоту підйому гака Нк, довжину стріли - Lc, і виліт гака Lк (рис. 5.5).
Рис.5.5 - До визначення технічних параметрів самохідних стрілових кранів: a - без гуська; b - з гуськом; в - без гуська з поворотом у плані |
Висоту підйому гака Нк встановлюють так само, як для баштових кранів. Довжину стріли крана без гуська Lc, м (рис. ) визначають за формулою
т _ Ho - Hc, b + 2S
Lc • ' ,
sin a cos a
де Н o - сума перевищення монтажного горизонта, м; а - кут нахилу осі стріли до горизонта; b - довжина (ширина ) елемента, що монтується, м;
S - відстань від краю елемента, що монтується, до осі стріли.
Найменша довжина стріли крана забезпечується при наклоні її осі під кутом а за формулою
tg a V 2(Ho - Hc) (b + 2S). За довжиною стріли знаходять виліт гака L к, м:
L к = Lc cos a + d,
де d - відстань від осі повороту крана до осі опори стріли.
Для стрілових кранів, обладнаних гусаком (рис 5.4), найменшу припустиму довжину стріли визначають за формулою
H - Hc sin a
де Н - перевищення осі обертання гуська над рівнем стоянки крана, м. Виліт гака гуська L гг, м, складає
Н - Нс L г
------- с+——+d
tg a cos b
де L г - довжина гуська.