Регулювання коефіцієнта потужності синхронного двигуна
У розділі 12.5 було зазначено, що при регулюванні струму збудження СМ, включеної паралельно з мережею, змінюється реактивна потужність. Оскільки синхронний двигун завжди працює в режимі паралельного підключення до мережі, то до нього повністю відноситься сказане. Зміна реактивної потужності при заданій активній означає також зміну коефіцієнта потужності ^s9. Звідси випливає можливість регулювання струмом збудження ротора коефіцієнта потужності СД.
Пояснимо це за допомогою векторних діаграм СД, представлених на рис.12.13. Нехай при даному навантаженні струм збудження встановлений таким, що кут ф = 0, ^s<^ = 1, струм статора збігається з напругою за фазою. Назвемо цей струм збудження нормальним. Відповідно до цього режиму векторна діаграма зображена на рис. 12.13 векторами
UC = OB; - E0 = OA; I • X = AB; I = OC.
Якщо, не змінюючи навантаження на валу, змінювати струм збудження, буде змінюватися ЕРС якоря Е0 і кут 0, але момент
м=m. ^sin 0=m. sin 0' (12.15)
о X о X
залишається незмінним, тобто
E0sin 0= E0sin 0= (12 16)
= E0 sin 0” = const
Звідси випливає, що кінець вектора - Е0 при зміні струму збудження переміщується по прямій А'А”, яка паралельна вектору напруги Цс. За цим слідкує зміна величини й фази індуктивного падіння напруги I-X і струму статора I. Оскільки
I X• cosф = E0- sin© = const, то й I - cosф = const.
Отже активна складова струму статора зберігається незмінною. Кінець вектора струму I при регулюванні струму збудження переміщується по прямій С'С”, перпендикулярній до вектора напруги Цс (рис. 12.13).
Таким чином, за рахунок струму збудження виявляється можливим задати СД будь-який режим за коефіцієнтом потужності. При збільшенні струму збудження, в порівнянні з нормальним, струм статора випереджає напругу. Відносно мережі двигун поводиться при цьому як активно-ємнісне навантаження. Двигун в такому режимі називається перезбудженим.
Перезбудженому двигуну відповідає векторна діаграма, представлена векторами - Е0 1KX, ис і I на рис. 12.13. Навпаки, при зменшенні струму збудження (недозбудження) двигун споживає відстаючий струм і являє собою активно - індуктивне навантаження мережі (вектори I", Е0”, I”X). Найбільший інтерес представляє режим нормальної роботи з соБф = 1 і режим перезбуджен - ня, коли двигун споживає випереджаючий струм. В останньому випадку за рахунок реактивної (ємнісної) складової струму двигуна досягається підвищення соБф у мережі в цілому, оскі - 0 льки основне навантаження ме
E0sinO |
Рис.12.13 - Векторні діаграми СД |
режі найчастіше має активно-
^ ^ ^ індуктивний характер.
СД звичайно розраховують для роботи при номінальному навантаженні в перезбудженому режимі з соБф = 0,8. Із зміною струму збудження змінюється не тільки фаза, але й величина струму статора. Залежність струму статора від струму збудження при даному навантаженні зображується U-подібною кривою (рис. 12.14). Мінімум струму статора має місце при нормальному струмі збудження, коли соБф = 1. Із зростанням навантаження мінімум U-подібних кривих зміщується у бік більших струмів збудження.
При зменшенні механічного навантаження на валу знижується активна складова струму статора, що розширює можливий діапазон регулювання реактивної складової. СД, який працює на холостому ходу без навантаження, може бути використаний як регульоване джерело реактивної потужності мережі. Для цього застосовують спеціальні СМ, які називаються синхронними компенсаторами.
На відміну від двигуна й генератора синхронний компенсатор не відчуває механічних навантажень, тому розрахований лише на невелику механічну потужність, пов'язану з втратами холостого ходу. Синхронні компенсатори засто-
Рис.12.14 - Залежність струму статора совують в електричних мережах енер - СД від струму збудження госистем для регулювання напруги.