Регульований привод змінного струму з вентильним двигуном
Вентильним двигуном (ВД) називається пристрій, що складається з електродвигуна змінного струму, який за конструкцією аналогічний синхронному, і вентильного комутатора (перетворювача частоти), керованого у функції положення ротора або магнітного потоку двигуна. На його статорі звичайно розташовується трифазна обмотка змінного струму, а ротор є збудником. Збудження може бути виконане або від обмотки збудження, розташованої на роторі, яка отримує живлення через кільця і щітки від джерела постійного струму, або за допомогою постійних магнітів, розташованих у пазах ротора.
Істотною ознакою ВД є наявність вентильного комутатора, який функціонально заміняє щітки і колектор машини постійного струму. Вентильний комутатор приєднується до виводів статора і виконує функції розподільника по
стійного струму з перетворенням його на змінний. Вентильні двигуни розрізняються за типом перетворювача частоти, конструктивним виконанням машини і будовою системи керування. Вони мають наступні загальні ознаки: можливість регулювання кутової швидкості зміною підведеної до статора напруги (в сторону зменшення від номінальної), струму збудження (при наявності обмотки збудження) і кута випередження включення вентилів відносно фазних ЕРС двигуна (в сторону збільшення від номінальної). Характеристики ВД аналогічні характеристикам двигуна постійного струму.
На рис. 15.14 показано принципову схему ВД з природною комутацією інвертора струму. Схема містить керований випрямляч КВ, згладжуючий реактор L, інвертор струму І, тиристорний збудник ТЗ двигуна М, систему керування випрямлячем СКВ, систему керування інвертором СКІ.
Інвертор з природною комутацією є перетворювачем постійного струму на змінний, що віддає енергію навантаженню, яке вже має джерело ЕРС тієї ж частоти, що й вихідна напруга перетворювача. При цьому завдяки дії цієї ЕРС здійснюється комутація вентилів. Така комутація і називається природною.
Кутове положення ротора ВД контролюється побічно - керування вентилями інвертора здійснюється у функції фази напруги на виводах обмотки статора двигуна Щф).
При природній комутації відмикаючі імпульси на вентилі інвертора подаються з випередженням на кут Р відносно ЕРС двигуна. Мінімальний кут випередження Р дорівнює:
Pmin = У+8, (15.16)
де у - кут комутації струму, який залежить від параметрів перетворювача і двигуна та від випрямленого струму Id; 8 - кут вимикання, обумовлений часом відновлення замикаючих властивостей тиристора.
У розглянутій схемі інвертор звичайно працює з деяким постійним кутом Р, обраним за умовою надійної комутації найбільшого пускового струму або струму навантаження.
Регулювання кутової швидкості ВД у цьому випадку здійснюється зміною випрямленої напруги за допомогою КВ або струму збудження за допомогою ТЗ.
Природна комутація вентилів, що дозволяє використовувати простий надійний інвертор, може бути здійснена при порівняно великій ЕРС синхронного двигуна, тобто при кутовій швидкості його не нижче за 10% номінальної. Тому для пуску двигуна в схемі з природною комутацією застосовують наступні способи: імпульсний метод, що використовує спеціальну систему керування випрямлячем; переключення інвертора на режим штучної комутації; асинхронний пуск синхронного двигуна, що має пускову обмотку, від мережі (включений S1, рис. 15.14) з наступним перемиканням його на інвертор (S1 відключається, S2 включається).
У першому випадку запирання вентилів інвертора досягається зниженням до нуля його вхідного струму шляхом короткочасного запирання випрямляча або переведення його до інверторного режиму. Переривання випрямленого струму приводить до зменшення пускового моменту приблизно на 15-20% у порівнянні з пусковим моментом при живленні двигуна синусоїдальним струмом. У другому випадку значно ускладнюється система керування ВД. При асинхронному пуску ускладнюється конструкція ВД.
U л??? |
Рис. 15.14 - Принципова схема вентильного двигуна з природною комутацією інвертора струму |
Т аким чином, порівняно простий спосіб природної комутації не може бути реалізований при пуску ВД, коли його ЕРС відсутня або дуже мала.
Застосовують також інвертори з штучною комутацією. Інвертор з штучною комутацією - це перетворювач постійної напруги або струму на змінні з примусовою (звичайно конденсаторною) комутацією струму у вентилях.
Схема ВД з штучною комутацією переважніше, тому що фаза струму відносно ЕРС двигуна може бути встановлена будь-якою і ВД може працювати не
тільки з випереджуючим струмом, але й з відстаючим. Регулювання кутової швидкості двигуна в цій схемі можливо всіма трьома способами: зміною випрямленої напруги, струму збудження і кута р.
Оскільки ВД має характеристики машини постійного струму незалежного збудження, усі способи регулювання його кутової швидкості характеризуються такими ж показниками, що й відповідні способи (зміною напруги на якорі і струму збудження) регулювання кутової швидкості двигуна постійного струму незалежного збудження.
Сучасні ВД із збудженням від високоенергетичних постійних магнітів у наш час залишаються найбільш перспективними з усіх типів електродвигунів, застосовуваних в сучасних регульованих електроприводах малої і середньої потужності. Це пояснюється цілим рядом конструктивних і техніко- експлуатаційних переваг ВД у порівнянні з існуючими типами електричних машин. До них можна віднести безконтактність і відсутність вузлів, що вимагають обслуговування, більшу перевантажувальну здатність за моментом (кратність максимального моменту дорівнює 5 і більше), високу швидкодію, найвищі енергетичні показники (ККД і ^s9). Відсутність у ВД ковзних електричних контактів істотно підвищує їхній ресурс і надійність порівняно з двигунами постійного струму або асинхронними. Показники ККД ВД перевищують 90% і дуже мало змінюються при зміні навантаження двигуна за потужністю і при коливаннях напруги живильної мережі. ВД мають практично необмежений діапазон регулювання частоти обертання (1:10000 і більше), більш просту схему перетворювача в порівнянні з асинхронним частотно-регульованим електроприводом, мінімальні масогабаритні показники за інших рівних умов, значний термін служби.