Однофазний асинхронний двигун
Однофазний двигун має одну обмотку, розташовану на статорі. Однофазна обмотка, що живиться змінним струмом, створює пульсуюче магнітне поле. Якщо помістити в це поле ротор з короткозамкненою обмоткою, він обертатися не буде. Якщо ж розкрутити ротор сторонньою механічною силою в будь-яку сторону, двигун буде стійко працювати. Пояснити це можна в такий спосіб. Пульсуюче магнітне поле можна замінити двома магнітними полями, що обертаються у протилежних напрямках з синхронною частотою n1 і мають амплітуди магнітних потоків, які дорівнюють половині амплітуди магнітного потоку пульсуючого поля. Одне з магнітних полів називається прямим, друге - зворотним. Кожне з магнітних полів індуктує у роторній обмотці вихрові струми. При їх взаємодії з магнітними полями утворюються обертові моменти, спрямовані назустріч один одному.
Рис. 11.18 - Залежності прямого й зворотного моментів однофазного двигуна від ковзання |
На рис. 11.18 зображені залежності моменту від прямого поля М, моменту від зворотного поля М' і результуючого моменту М = М - M" у функції ковзання s. Осі ковзань спрямовані назустріч одна до одної. У пусковому режимі на ротор діють обертові моменти, однакові за величиною і протилежні за напрямком.
Якщо розкрутити ротор сторонньою силою в напрямку прямого магнітного поля, з'явиться надлишковий (результуючий) обертовий момент, що розганяє ротор до швидкості, близької до синхронної. При цьому ковзання двигуна відносно
прямого магнітного поля sn « 0, n1«n2.
Ковзання двигуна відносно зворотного магнітного поля
s ю n1-(-n0 „ 2.
n1
Розглядаючи результуючу характеристику, можна зробити наступні висновки:
1. Однофазний двигун не має пускового моменту. Він буде обертатися в ту сторону, в яку розкручений зовнішньою силою.
2. Через гальмову дію зворотного поля характеристики однофазного двигуна гірші, ніж трифазного.
Однофазний асинхронний двигун (рис. 11.19) розраховують на живлення від однофазної мережі, він має на статорі дві обмотки: робочу А і пускову Б; ротор двигуна виконують короткозамкненим. Змінний струм, протікаючи по робочій обмотці, що займає звичайно 2/3 пазів статора, створює пульсуючу намагнічуючу силу, а остання - пульсуюче магнітне поле.
Рис.11.19 - Схеми включення однофазного двигуна: а - з активним опором; б - з конденсатором
Для пуску однофазного асинхронного двигуна використовують пускову обмотку Б, зміщену в просторі відносно робочої обмотки на 90°. При цьому струми робочої і пускової обмоток повинні бути зміщені в часі, що досягається підключенням їх або до симетричної двофазної мережі, або до однофазної мережі. В останньому випадку для одержання зрушення фаз між струмами в обмотках робочу обмотку А підключають до мережі безпосередньо, а пускову Б - через активний опір (рис. 11.19,а) або конденсатор (рис. 11.19,б). Пускова обмотка Б включається тільки на період пуску двигуна; при частоті обертання порядку 0,7 від синхронної частоти обертання пускова обмотка за допомогою кнопки-вимикача або електромагнітного реле відключається і двигун далі працює як однофазний.
Однофазні асинхронні двигуни в порівнянні з трифазними мають гірші експлуатаційні характеристики, менші ККД і коефіцієнти потужності.
Від однофазної мережі можуть працювати й трифазні асинхронні двигуни, якщо використати одну із схем, представлених на рис. 11.20.
У схемі на рис.11.20,а статорні обмотки з'єднані «зіркою», а в схемі на рис.11.20,б - «трикутником». Конденсатор C є пусковим, включається до мережі тільки на час пуску і величина його ємності C ~ 60 мкф на 1 кВт потужності двигуна. Використовують ще інші схеми включення трифазних АД до однофазної мережі, наприклад, через активний опір.
С |
б
Рис.11.20 - Схеми включення трифазних двигунів в однофазну мережу
Трифазні двигуни, працюючи в однофазному режимі, можуть розвивати потужність Р = (0,45 ^ 0,65) Рном, де Рном - номінальна потужність трифазного двигуна.