Однофазний асинхронний двигун
Однофазний двигун має одну обмотку, розташовану на статорі. Однофазна обмотка, що живиться змінним струмом, створює пульсуюче магнітне поле. Якщо помістити в це поле ротор з короткозамкненою обмоткою, він обертатися не буде. Якщо ж розкрутити ротор сторонньою механічною силою в будь-яку сторону, двигун буде стійко працювати. Пояснити це можна в такий спосіб. Пульсуюче магнітне поле можна замінити двома магнітними полями, що обертаються у протилежних напрямках з синхронною частотою n1 і мають амплітуди магнітних потоків, які дорівнюють половині амплітуди магнітного потоку пульсуючого поля. Одне з магнітних полів називається прямим, друге - зворотним. Кожне з магнітних полів індуктує у роторній обмотці вихрові струми. При їх взаємодії з магнітними полями утворюються обертові моменти, спрямовані назустріч один одному.
Рис. 11.18 - Залежності прямого й зворотного моментів однофазного двигуна від ковзання |
На рис. 11.18 зображені залежності моменту від прямого поля М, моменту від зворотного поля М' і результуючого моменту М = М - M" у функції ковзання s. Осі ковзань спрямовані назустріч одна до одної. У пусковому режимі на ротор діють обертові моменти, однакові за величиною і протилежні за напрямком.
Якщо розкрутити ротор сторонньою силою в напрямку прямого магнітного поля, з'явиться надлишковий (результуючий) обертовий момент, що розганяє ротор до швидкості, близької до синхронної. При цьому ковзання двигуна відносно
прямого магнітного поля sn « 0, n1«n2.
Ковзання двигуна відносно зворотного магнітного поля
s ю n1-(-n0 „ 2.
n1
Розглядаючи результуючу характеристику, можна зробити наступні висновки:
1. Однофазний двигун не має пускового моменту. Він буде обертатися в ту сторону, в яку розкручений зовнішньою силою.
2. Через гальмову дію зворотного поля характеристики однофазного двигуна гірші, ніж трифазного.
|
Однофазний асинхронний двигун (рис. 11.19) розраховують на живлення від однофазної мережі, він має на статорі дві обмотки: робочу А і пускову Б; ротор двигуна виконують короткозамкненим. Змінний струм, протікаючи по робочій обмотці, що займає звичайно 2/3 пазів статора, створює пульсуючу намагнічуючу силу, а остання - пульсуюче магнітне поле.
|
Рис.11.19 - Схеми включення однофазного двигуна: а - з активним опором; б - з конденсатором
Для пуску однофазного асинхронного двигуна використовують пускову обмотку Б, зміщену в просторі відносно робочої обмотки на 90°. При цьому струми робочої і пускової обмоток повинні бути зміщені в часі, що досягається підключенням їх або до симетричної двофазної мережі, або до однофазної мережі. В останньому випадку для одержання зрушення фаз між струмами в обмотках робочу обмотку А підключають до мережі безпосередньо, а пускову Б - через активний опір (рис. 11.19,а) або конденсатор (рис. 11.19,б). Пускова обмотка Б включається тільки на період пуску двигуна; при частоті обертання порядку 0,7 від синхронної частоти обертання пускова обмотка за допомогою кнопки-вимикача або електромагнітного реле відключається і двигун далі працює як однофазний.
Однофазні асинхронні двигуни в порівнянні з трифазними мають гірші експлуатаційні характеристики, менші ККД і коефіцієнти потужності.
Від однофазної мережі можуть працювати й трифазні асинхронні двигуни, якщо використати одну із схем, представлених на рис. 11.20.
У схемі на рис.11.20,а статорні обмотки з'єднані «зіркою», а в схемі на рис.11.20,б - «трикутником». Конденсатор C є пусковим, включається до мережі тільки на час пуску і величина його ємності C ~ 60 мкф на 1 кВт потужності двигуна. Використовують ще інші схеми включення трифазних АД до однофазної мережі, наприклад, через активний опір.
|
|
|
С |
б
Рис.11.20 - Схеми включення трифазних двигунів в однофазну мережу
Трифазні двигуни, працюючи в однофазному режимі, можуть розвивати потужність Р = (0,45 ^ 0,65) Рном, де Рном - номінальна потужність трифазного двигуна.