Ліфти і ескалатори
Ліфт являє собою стаціонарну вантажопідйомну машину періодичної дії, призначену для підйому й спуску люде або вантажів. Перевезення пасажирів здійснюється окремими групами через певний час, при цьому рух чергується із зупинками для посадки й висадки людей. Ліфт є найпоширенішим підйомником періодичної дії.
До пасажирських підйомно-транспортних машин належать й фунікулери. Ці машини використовують звичайно на крутих підйомах. Так у м. Ялта фунікулер використовується для підйому на гору Ай-Петрі, у Києві - для підйому на Володимирську гірку.
До підйомно-транспортних машин безперервної дії належать й ескалатори. Посадка й висадка пасажирів з таких машин відбувається без зупинки останніх у процесі роботи. При значних і інтенсивних пасажиропотоках, характерних для більшості громадських будівель, у метрополітенах, портах, вокзалах і універмагах широке розповсюдження отримали саме ескалатори.
Разом з тим там, де пасажиропотік порівняно невеликий і непостійний (житлові будинки, адміністративні будинки), встановлюють ліфти. За призначенням ліфти можуть бути пасажирські, вантажні, вантажопасажирські, лікарняні й спеціальні. За швидкістю ліфти підрозділяють на тихохідні - до 1 м/с,
швидкохідні - від 1 до 2,5 м/c і швидкісні - від 2,5 м/c до 9,2 м/с.
Спрощено пасажирський ліфт з електроприводом являє собою кабіну, підвішену на сталевих канатах у вертикальній шахті. Встановлена в машинному приміщенні лебідка намотує канати на барабан. Кабіна рухається по напрямних, що укріплені на стінах шахти. Сучасні ліфти - це досить складні системи з вантажопідйомністю від 50 кГ (100, 150 і 250 кГ - маловантажні) до 5000 кГ. Вони оснащуються складними системами автоматичних пристроїв, що запобігають аварійним ситуаціям.
У ділових центрах, банках та інших громадських будівлях склалася практика встановлювати ліфти, що дозволяють обслуговувати великі пасажиропо - токи в періоди приходу й відходу співробітників. При цьому зовсім не обов'язково збільшувати кількість ліфтів або їхні вантажопідйомності. Сьогодні подібні завдання можуть бути вирішені за допомогою спеціального програмного забезпечення, яким оснащені деякі моделі ліфтів провідних виробників. Так, існують спеціальні програми для скорочення часу очікування приходу ліфта.
Торговельні й виставочні комплекси часто оснащуються панорамними ліфтами. Панорамний ліфт, призначений для огляду, може мати різну конфігурацію. Для створення максимального огляду часто застосовуються скляні панелі від підлоги до стелі.
Конкуренція на ліфтовому ринку змушує підприємства постійно підвищувати якість своєї продукції. Цьому сприяє модернізація виробництва, установка сучасного високотехнологічного обладнання, розробка нових конструкцій ліфтів. Розширення номенклатури підприємств-виробників забезпечує замовникам великий вибір ліфтового обладнання. Так, поряд з типовими й серійними проектами заводи виготовляють ліфти за індивідуальними замовленнями. Наприклад, у зв'язку із запровадженням в дію нових будівельних норм багато виробників випускають ліфти для перевезення пожежних підрозділів. До того ж системи керування ліфтами можуть бути виконані на різній елементній базі, що забезпечує необхідний режим роботи ліфта залежно від типу будівлі, в якій він встановлений.
21.3.1. Електрообладнання ліфтів за складом і призначенням аналогічне електроустаткуванню вантажопідйомних машин (розд. 17.3). Напруга від джерела живлення подається до машинного приміщення ліфта через увідний пристрій, що повинен відключати живлення приводного електродвигуна, кіл керування, сигналізації й освітлення кабіни ліфта. Для живлення кіл сигналізації й ремонтного освітлення використовуються понижувальні трансформатори напруги з номінальною напругою первинних обмоток 220 і 380 В, вторинних обмоток - 24 і 36 В. Потужності понижувальних трансформаторів 250 - 1500 ВА.
Для захисту електродвигунів від перевантажень і коротких замикань використовують автоматичні вимикачі з тепловими й електромагнітними розчеплювачами.
Рис.21.2 - Силові кола вантажного ліфта |
Для включення силових кіл електродвигунів і гальмових електромагнітів застосовують контактори постійного і змінного струму.
На рис. 21.2. як приклад показаний фрагмент схеми силових кіл вантажного ліфта. На схемі показані: М - двошвидкісний АД, ЕмГ - електромагнітне гальмо, КН - силові контакти контактора "униз", КВ - силові контакти кон
тактора "нагору", КБ - силові контакти контактора "велика швидкість", КМ - силові контакти контактора - "мала швидкість"