Рівняння руху електропривода
При вивченні руху ЕП виникає необхідність визначення різних механічних величин - шляху і кута повороту, швидкості і прискорення, а також моментів і сил, що викликають рух і визначають його характер.
Рух ЕП визначається дією двох моментів: моменту, що розвивається двигуном, і моменту опору. Залежно від причини, що обумовлює виникнення моменту опору, розрізняють реактивний і активний моменти опору.
Реактивний момент опору з'являється тільки внаслідок руху - це протидіюча реакція механічної ланки на рух, наприклад, моменти тертя, що виникають в обертових елементах та ін. Реактивний момент спрямований завжди проти руху, тобто має знак, протилежний знаку швидкості. Елемент, що створює реактивний момент, може бути тільки споживачем енергії.
Активний момент опору з'являється незалежно від руху електропривода і створюється сторонніми джерелами механічної енергії. Це, наприклад, момент, обумовлений вагою переміщуваного по вертикалі вантажу, момент, створюваний силою вітру. Напрямок активного моменту не залежить від напрямку обертання, тобто знак активного моменту не зв'язаний із знаком кутової швидкості. При зміні напрямку обертання знак цього моменту зберігається. Джерело, що створює активний момент, може як споживати, так і віддавати енергію.
У системах ЕП основним режимом роботи електричної машини є режим двигуна. При цьому момент опору має гальмуючий характер відносно руху ротора і діє назустріч моменту двигуна. Тому позитивний напрямок моменту опору приймають протилежним позитивному напрямку моменту двигуна і основне рівняння руху ЕП має вигляд
М - Мп = J^a. (14.10)
dt
У рівнянні (14.10) моменти є алгебраїчними, а не векторними величинами, оскільки обидва моменти М і Моп діють відносно тієї ж самої осі обертання.
Праву частину рівняння (14.10) називають динамічним моментом Мдан, тобто
Мдин = Jd - ■ (14Л1)
де момент інерції J визначається як
J = {r2m, (14.12)
де r - відстань від осі симетрії, m - маса тіла.
З рівняння (14.11) випливає, що при М = Моп швидкість обертання електропривода буде незмінною (a=const), а динамічний момент відсутній, тому що
da ^ г-т
— = 0. Такий режим називається сталим.
dt
При М > Моп маємо — > 0, що відповідає прискоренню двигуна. Динамі-
dt
чний момент в цьому випадку спрямований протилежно моменту двигуна, обмежуючи прискорення. Якщо М < Моп, то — < 0, і двигун уповільнюється. Ди-
dt
намічний момент при цьому діє згідно з моментом двигуна.
Режим роботи ЕП при швидкості обертання, що змінюється Ida ^ 0^,
називається перехідним. Перехідний режим має місце при пуску, гальмуванні, зміні навантаження, регулюванні швидкості та ін.
Тривалість перехідного режиму залежить від моменту інерції мас, що рухаються. На підставі рівняння руху (14.11) може бути вирішене важливе практичне завдання про залежність швидкості від часу в перехідному режимі або про час перехідного режиму ЕП:
da = М—Моп dt, dt =----- J da. (14.13)
J M - M„„ V 7
Однак для його розв’язання необхідно знати залежності момента двигуна М і момента опору Моп від кутової швидкості вала двигуна о, які визначаються механічною характеристикою двигуна (див. підрозділи 10.5 і 11.8) і механічною характеристикою робочого механізму, характер якої визначається винятково властивостями виробничого механізму (див. підрозділ 14.4).
Для випадку поступального переміщення робочого органа (лінійний електропривод) основне рівняння руху ЕП має вигляд
± F + Forn = FduH = m'a, (14.14)
де F - сила, створювана електродвигуном; FCT - сила статичного опору; Ецин - динамічна сила; m - маса тіл, що рухаються поступально; a - прискорення.
У виразі (14.14) динамічна сила Fmii залежить від маси m частин, що рухаються, і ступеня зміни швидкості їхнього переміщення, що виражається прискоренням а.