Механічні характеристики асинхронного двигуна в гальмових режимах
У розділі 11.6 були розглянуті механічні характеристики асинхронної машини, яка працює в режимі двигуна. Однак АД працює й у гальмових режимах: режимі гальмування з віддачею енергії до мережі, режимі гальмування противключенням і режимі динамічного гальмування.
Механічні характеристики асинхронного двигуна в координатах М і а представлені на рис. 11.15. У квадранті I розташовані ділянки характеристик режиму двигуна для трьох різних опорів роторного кола. У міру наближення швидкості двигуна до швидкості ідеального холостого ходу, або синхронної швидкості, момент двигуна наближається до нуля.
При подальшому збільшенні кутової швидкості під впливом зовнішнього моменту, коли а = а0, двигун переходить у режим генератора і працює паралельно з мережею, якій він віддає електричну енергію, споживаючи при цьому реакти-
вну потужність для збудження. Г альмуванню з віддачею енергії до мережі відповідають ділянки характеристик, розташовані у верхній частині квадранта II. У цьому режимі значення максимального моменту перевищує максимальний момент режиму двигуна. Цей режим застосовують для двигунів з перемиканням полюсів, а також для приводів вантажопідйомних машин і в деяких інших випадках.
Рис. 11.15 - Механічні характеристики АД в різних режимах роботи |
Гальмування противключенням застосовують на практиці частіше. Цей режим отримують, так само як і для двигуна постійного струму, при рушійному моменті навантаження Моп > Мп. Щоб обмежити струм і одержати відповідний момент необхідно при використанні двигуна з фазним ротором у його роторне коло включити додатковий резистор. Сталому режиму при гальмуванні противключенням відповідає на рис. 11.15 точка (астал, Моп) на характеристиці R2.
Механічна характеристика Rl у режимі гальмування противключенням і Моп = const не забезпечують усталеної роботи. Гальмування противключенням може бути отримане також шляхом перемикання на ходу двох фаз обмотки статора, що веде до зміни напрямку обертання магнітного поля (перехід із точки А до точки В на рис. 11.16). Ротор при цьому обертається проти напрямку руху поля і поступово сповільнюється. Коли кутова швидкість спаде до нуля (точка С на рис. 11.16), двигун потрібно відключити від мережі, інакше він може знову перейти в режим двигуна, причому його ротор буде обертатися в напрямку, зворотному попередньому (точка D).
Динамічне гальмування асинхронного двигуна здійснюється звичайно включенням обмотки статора на мережу постійного струму; обмотка ротора при цьому замикається на зовнішні резистори. Для переходу з режиму двигуна
в режим динамічного гальмування контактор К1 (рис. 11.17) відключає статор від мережі змінного струму, а контактор К2 приєднує обмотку статора до мережі постійного струму. Для обмеження струму й одержання різних гальмових характеристик у колі ротора передбачені зовнішні резистори.
+ |
Проходячи по обмотці статора, постійний струм утворює нерухоме поле, основна хвиля якого дає синусоїдальний розподіл індукції. В обертовому роторі виникає змінний струм, який створює своє поле, що також нерухоме відносно статора. У результаті взаємодії сумарного магнітного потоку із струмом ротора виникає гальмовий момент, який залежить від магніторушійної сили статора, опору ротора і кутової швидкості двигуна. Механічні характеристики для цього режиму приведені в нижній частині квадранта II (рис. 11.15). Вони проходять через по - Рис.11.17 - Схема включення АД для чаток координат, оскільки при кутовій
переходу на режим динамічного швидкості, яка дорівнює нулю, галь-
гальмування мовий момент також дорівнює нулю.
Максимальний момент пропорційний
квадрату прикладеної до статора напруги і зростає із зростанням напруги. Критичне ковзання залежить від опору роторного кола. Воно збільшується пропорційно зростанню опору. Максимальний момент при цьому не змінюється. На рис. 11.15 характеристики динамічного гальмування надані для трьох різних опорів кола ротора і тому самому струмі статора.
На практиці найчастіше застосовують гальмування противключенням, особливо коли потрібно здійснити зміну напрямку обертання (реверс) або динамічне гальмування, коли реверс не потрібний.