Елементи декору
Меблі як продукт індустріального виробництва повинні відповідати вимогам прикладного і декоративного мистецтва. Ми звикли розуміти, що всі види мистецтва є індивідуальною творчістю, так воно і <s. Сучасне меблеве виробництво поєднує індивідуальну творчість дизайнера та високомеханізоване й автоматизоване виробництво. Створити меблі зовнішньо приємними і навіть захоплюючими можна тільки засобами композиції з використанням системи архітектурних і декоративних елементів. Декор - це система, сукупність декоративних елементів (оздоб). Отже, треба розуміти, що декор надає виробу пристойності,
краси і витонченості. Декор є носієм суспільної цінності, її міри. На рис, 3. наведено декоративні елементи, які тією чи іншою мірою використовують у конструюванні меблів. Архітектурні елементи за своїм внутрішнім змістом можна віднести до декору, але їх особливістю є те, що вони конструктивно вросли в будову виробу. Отже, це стосується обох понять. Далі подано декоративні елементи, об’єднані в одну групу за основною ознакою - прикраса, оздоба. Акант, аканф (фр. acante, гр. akantha) - прикраса у вигляді стилізованих листків і стебел трав’янистої рослини аканта. Декорування акантом було поширено на капітелях колон іонічного, коринфського і композитного ордерів; широко використовується в сучасному накладному різьбленні, 1 - листок, 2 - деталь архітектурного орнаменту, 3 - фрагмент горішньої частини ширми стилю бароко XIV ст. |
Алмазна грань - елемент декору, що має форму шматочків дорогоцінних каменів, поширений, головним чином, у меблях Ренесансу. |
Алегорія (гр. allagoria) - іносказання, в мистецтві - вираження абстрактного поняттячерез конкретний образ (доброчинність, щирість, правдивість і т. п.).
Амур (фр. amour) - любов; у старо - римській міфології - бог кохання, якого зображують у вигляді крилатого
хлопчика з луком і стрілами; ширше - зображення оголеної дитини в мистецтві; інша назва - Купідон; у старогрецькій міфології - Ерот.
Аплікація (лат. applikatio) - спосіб створення орнаментів чи інших зображень на основному тлі іншого матеріалу - паперу, пластин, плівок тощо.
ш%ж |
Арабески (фр. arabesque) - особливий арабський вид декоративного орнаменту, що складається з геометричних фігур і стилізованого листя, квітів тощо; розвивайся під впливом мусульманських зразків. Арабески широко використовувались у мистецтві маркетрі (інкрустації).
Античний (лат. antiquus) - висхід - ний до греко-римської старовини. АНТИК: зазвичай будь-якого роду предмети, що несуть відбиток старовини, рідкісності.
«Арт енд крафт» (англ. art and craft) - рух за досягнення найвищої якості ручної продукції в Англії, початий і очолюваний У. Моррісом (1875- 1890).
Асгерії (гр. aster - зірка) - «морська зірка», представник голкошкірих тварин, див. біонічні форми.
Архівольт (іт. archivolto) - зовнішнє обрамлення (лиштва, профільний арковий карниз) прорізу арки, найчастіше профільоване, можливе використання архівольти як чисто декоративного елемента, наприклад на фасадній площині дверей меблевих виробів. На рисунку також зображено замковий камінь - верхня деталь, що завершує арку, часто прикрашена орнаментом.
Бароко (іт. вагоссо - вигаданий, примхливий, химерний) - назва стилю, що походить від характерного мотиву мушлі.
Бісквіт (фр. biscuit) - двічі випалений, білий, особливо приготований фарфор з матовою поверхнею, не вкритий глазур'ю. У класицизмі ним інкрустували меблеві вироби.
Борозенка (жолобинка) - у меблях фрезерована вигнута поверхня, що утворює смужки - 1 - пряма, 2 - обернена (величини а і г визначаються дизайнером).
Якщо плиту личкувати два рази і дати підличку з білого лущеного шпону, а личко з темного струганого шпону (можна й бейцувати в темний колір), а потім фрезерувати борозенки, діставшись до підлички, то отримаємо на поверхні світлі борозенки - 3.
з
Буси - орнаментальний мотив у вигляді ряду нанизаних кульок або видовжених скручених форм, можуть імітуватися різні плоди; зустрічаються в капітелях доричної й іонічної колони. На меблевих елементах використовуються у вигляді стрічок з рельєфною різьбою.
Вітраж (фр. vitrage) - кольорове скло у вікнах, дверях, являє собою орнаментальну або сюжетну композицію. Частинки різнокольорового скла, інколи з нанесеним рисунком, скріплюються між собою свинцевими прокладками - пайками. У сучасній архітектурі вітражами називають суцільне засклення фасаду будинку або його якоїсь частини. Вітраж у меблях - декоративне засклення дверей, виконане імітацією - матуванням, розкладками, ґратками або наклеюванням синтетичних плівок з готовим кольоровим орнаментом.
Веджвуд - англійський не глазурований фаянс, друга половина XVLI1 ст„ названий іменем J. Wedgewood. Барельєфні плитки з білими рельєфними фігурами. Цей фаянс використовувався як вставки на меблях.
Вінок - пластичний орнамент, прямолінійний, дугоподібний з рослинних елементів - листя, квіти, плоди, часто перехоплений стрічкою. На відміну від гірлянди вінок завершує композицію.
Гірлянда (фр. guirlande) - квіти і зелень, сплетені у вигляді звисаючої стрічки, яка має рапортне членування, тобто повторюється.
Гофр (фр. goufre) - хвиляста, спадиста поверхня з випуклостей і впадин, що повторюється. В меблях часто стрічковим гофром прикрашають горішню частину виробу - карнизи.
Драперія, драпірувати {фр. drapr) - тканина зібрана в складки, покривна тканина м’яких меблі», зібрана в складки.
Імітація (лат. imitatio) — підробка, наслідування. У меблевому виробництві використовується з метою зображення дешевими способами текстури цінних порід деревини. Таку функцію виконує тепер різного виду синтетичний шпон або плівка, на поверхню яких нанесено друком не тільки колір, але й текстуру і фактуру різних порід деревини. Таким чином, теперішні матеріали фальсифікують натуральну деревину і часто нефахівцю цю підробку важко відрізнити від натуральної тек - стури.
Інкрустація (лат. incrustation) - прикраси з шматочків різного матеріалу (кістки, дерева, перламутру, металу, бісеру тощо), врізані в поверхню прикрашуваної основи (щита). У меблях інкрустацію широко застосовували в минулі епохи (бароко, рококо). Інкрустація використовується одночасно з різьбою, прикрашаючи І збагачуючи її. На рисунку показано гуцульський підсвічник, інкрустований бісером.
Інтарсія (іт. intarsio) - дерев’яна, відполірована інкрустація, що складається з шматочків дерева різних порід - шпону. Інтарсія, на відміну від інкрустації, виконується виключно шпоном різних порід, без використання інших матеріалів, закриваючи повністю поверхню основи. Інколи допускають підфарбовування (травлення)
і |
шпону 8 різні кольори для збагачення композиції. Інтарсія - один з кращих методів декорування личкованих по - верхонь меблів: 1 - портрет (фр. portrait), мистецьке (живописне, скульптурне, фотографічне, різьбярське) зображення людини. На рисунку зображено портрет єгипетської цариці Нефертіті, 2 - фасад меблевих дверей, личкованих різними породами шпону - геометрична композиція.
Іоніка (див. кима) - орнаментальний мотив, що використовувався в архітектурі Греції. Будується з випуклос - тей і впадин, розділених гострокінцевим листям. Іоніка була поширена у всіх п’яти ордерах (автори Вітрувій, Серіло, Брюм).
Канелюри (фр. cannelure) - вертикальні жолобки, вибрані по периметру поверхні колони вздовж її осі, пілястри, що імітують складки одягу; ] - дорична колона; 2 — іонічна і коринфська
З |
колона, коли канелюри розділені невеличкою дугою; 3 - стінна пілястра.
Кілім - початково китайський звіриний орнамент (лев, олень тощо).
Кима (див. рапорт) - «набігаюча хвиля», прикраса у вигляді облямівки зі стилізованих листків, властива для грецьких храмів, є багато варіантів, але подібність зберігається: дорична - назва від дорійських племен, іонічна - від назви країни Іонії, коринфська - від назви Коринфського перешийка.
Клісмос - елегантна форма грецького стільця з однаково розігнутими ніжками.
Кнорпель - орнамент раннього бароко нідерландського походження, використовувався в різьбі. Форма орнаменту складається з хрящовидних, здутих мушлеподібних волют.
Лаубверк - плоский рисунок з широких листків, характерний для пів - деннонімецьких меблів.
Маркетрі (фр. marqueterie) - інкрустація по дереву. Вид мозаїки, коли композиція повністю складається зі шматків шпону різного кольору і текстури, щільно підігнаних один до одного (див. інтарсія). Складена композиція (за допомогою клейкої стрічки) наклеюється на основу, закриваючи її повністю. Техніка маркетрі розквітала в епоху Відродження в Італії, а потім поширилася по всій Європі.
-• 'Л ir 1 u: L ^ r-r jgjTTg
■ШЕИіШШЗДИВ
Мозаїка (фр. mosaique, іт. mosaico) - зображення або орнамент, виконані з окремих луже щільно припасованих шматочків скла, мармуру, кольорових каменів, емалі, металів тощо. Мозаїка, виконана з дерева, - маркетрі.
Пальмета (фр. paimette) - декоративний елемент орнаменту, що являє собою розпластане, віялоподібне пальмове листя з завитками при основі.
Патина (фр. patine) - наліт зеленого, бурого або синього кольору, що утворюється на поверхні бронзи під впливом навколишнього вологого середовища. Такі ж зміни кольору відбуваються і на поверхні деревини - зміна кольору, втрата блиску, зміна фізичного стану поверхні - свідчення шляхетної старовини.
Ріг достатку - улюблений декоративний мотив у всіх стилях починаючи з часів римлян.
Рифлення - ймовірно від слова риф (нім. riff), скелі, що трохи виступають з води. Рифлення в меблях - ввігнуті жолобки, що утворюють ряд гострокінцевих ребер. Рифлення, як і гофр, використовують у декоруванні горішніх або долішніх частин корпусних меблів (див. борозенка, гофр).
Різьба художня по дереву - вид поширеного з незапам’ятних часів на - родного декоративного мистецтва. Різьба - спосіб художньої обробки дерена, кістки, каменю, рогу. Українські народні різьбярі створили високохудожні вироби з дерева, в яких зберегли національні традиції, утвердили своєрідні територіальні види: тригранновиїмкова - на Полтавщині, Київщині та Чернігівщині; плоска з інкрустацією перламутром, бісером, металом тощо на Гуцуль - щині; рельєфна та скульптурна на Лемківщині, Поділлі; відроджені Яворівська (рослинний мотив) і Прикарпатська (геометричні мотиви). Різьбою прикрашають (оздоблюють) предмети мініатюрної пластики, різні побутові вироби, в тому числі й меблі. Нижче подано рисунки основних видів різьби, що використовуються в меблярстві.
Різьба плосковиїмкова геометрична - характерна тим, що її фоном є плоска поверхня виробу, яка декорується. Рисунок утворюють різної форми заглиблення - виїмки. На рисунку показана тригранновиїмкова різьба, в основі якої лежать пірамідки - тригранні, чотиригранні, квадратні, ромбічні, дугові, сегментні тощо.
Різьба скобчаста, або нігтевидна -
е різновидом геометричної різьби. Основним ЇЇ елементом є скобчаста виїмка, так званий «нігтик», який виконується напівкруглим різаком.
Різьба контурна - є різновидом плосковиїмкової різьби. Характеризується неглибокими, тонкими двогранними виїмками, що проходять по контуру малюнка. На відміну від геометричної, в контурній різьбі переважають тематичні мотиви: квіти, листя, фігури тварин і птахів. На ілюстрації показано контурну розетку, виконану різними за глибиною і шириною криволінійними виїмками.
Різьба плоскорельєфна - дає змогу отримати на поверхні плоского рельєфу об’ємні орнаментальні форми, що виступають над тлом: 1 - різьба на площині із контурами; 2 ~ різьба з вибраним тлом.
Різьба рельєфна - виконується шляхом підрізки плоского орнаменту, залишеного на поглибленому тлі, і проробки форм на поверхні цього орнаменту. Вона практично не має плоскої поверхні: а - барельєфна різьба, тобто з низьким рельефом; б - горельєфна, тобто з високим рельєфом, яскравіше виражена і має багату гру світлотіней. Рельєфну різьбу широко використовують у меблевих виробах на спинках стільців, тахлях дверей.
а б |
Різьба прорізна - в якої видалено тло. Різьба може бути виконана в техніці плоскорельєфної, тобто з плоским орнаментом, і рельєфної. На рисунку зображена прорізна різьба стільця XVIII ст. Прорізну різьбу також називають ажурною - наскрізною.
Різьба накладна - відноситься до рельєфно-ажурних і використовується для декорування площин. Деталі такої різьби виконуються окремо, а потім наклеюються або ставляться на шкантах чи прибиваються шпильками на належне місце. Накладна різьба широко використовується при декоруванні фасадів корпусних меблів. Виготовляється з деревини, а також з пластичних мас, які імітують за кольором і фактурою цінні породи деревини.
Різьба скульптурна - характерна тим, що вона об’ємна і в ній рельєфне оздоблення частково або повністю відділяється від тла. Ця різьба з властивою скульптурі круговою огля до вістю, тобто з таким обробленням усієї поверхні, при якій скульптурна композиція може бути оглянута з різних точок зору. На ілюстрації зображено м’яке крісло стилю Людовіка XVI (французький класицизм) з характерною формою ніжок у вигляді лап лева і грифонів.
Рокайль (фр. rocaille - черепашка) - орнамент у вигляді черепашки, харак - тсринй для европейслnoj и ми(. і ецтва початку XVIH ст. стилю рококо.
Силует (фр. silhouette) - від імені французького міністра XV111 ст. £. де-Сілуетта, на якого зробили карикатуру у вигляді тіньового профілю - обрис предмета, контурна лінія форми.
Сирена - старогрецька міфологічна істота з тілом птиці й жіночою головою; у стилізованому виді фігурує в усіх стилях. Найбільш популярна в романському стилі.
Сфінкс (гр. sphinx) - у стародавніх греків міфологічна казкова тварина з лапами лева, тулубом собаки, з головою і грудьми жінки та з крилами — уособлення влади фараона.
Текстура (лат. texture) - сполучення, зв’язок. Текстура деревини - природний рисунок на обробленій поверхні деревини, утворений її волокнами, серцевинними променями, річними кільцями. Форма цього рисунка залежить від породи дерева, напряму зрізу (радіальний, тангенціальний тощо), місця виростання дерева. Колір текстури залежить від кольору дерева. Прозорі лакопі покриття пролв^улмге> (підсилюють) натуральну текстуру деревини. ГІри забарвленні поверхні деревини водорозчинними барвниками (бейцами), протравами й іншими не покривистими фарбами текстура деревини вуалюється. Вуаль (фр. voile) - покривало, серпанок (сітка); наліт, що знижує контрастність зображення. Різноманітність текстур деревини можна характеризувати за дванадцятьма видами.
Текстура з слабовидимим рисунком - спокійний рівномірний колір поверхні, на якій майже не помітно напряму волокон - груша, платан, клен, липа, чорне дерево. Безтекстурні ділянки шпону можна знайти майже в усіх породах. Такий шпон часто використовують для створення спокійного тла, дрібних елементів, прожилок і окантовок тощо.
Дрібнокрапчастий рисунок тек- стури - отримують при перетині серцевинних променів - бук, дуб, чинара.
Муаровий рисунок текстури (фр. morie - шовкова тканина з хвилястим полиском) - мають такі породи, як червоне дерево і сірий клен, полиск яких особливо проявляється під прямими сонячними променями. Таку текстуру також одержують при лущенні шпону хвилястим ножем.
Смугастий рисунок текстури -
характерний для червоного (махагоні), лимонного, атласного, горіхового і палісандрового дерева; текстура складається з вузьких або широких смуг, що проявляються при радіальному струганні Використовують на великих фасадних поверхнях.
Хвилястий рисунок текстури можуть дати дерева внаслідок специфічних умов росту, але частіше ЇЇ штучно отримують при струганні деревини ножем спеціальної хвилястої форми. Хвиляста текстура добре сприймається на відстані.
Прляндоподібний рисунок текстури має форму смуг, що розходяться від основи, його одержують в результаті тангенціального перерізу річних кілець, що характерний для всіх порід з різною насиченістю кольору ранньої і пізньої деревини; має універсальне використання.
Завиткуватий рисунок текстури
е результатом ненормальних умов росту (викривлення стовбура, нарости, скручення стовбура від вітру) і тангенціального перетину таких порід, як горіх, ясен, карагач тощо. Така текстура високодекоративна.
Гостролистий рисунок текстури отримують при тангенціальному перерізі деревини в зоні розгалуження стовбура.
Рисунок текстури з сучками отримують з порід, у яких велика кількість зарощених сучків - акація, тополя, сосна, смерека, ялиця тощо. Меблі з такою текстурою характерні для скандинавських країн.
Черепашковий (завилькуватий) рисунок текстур трапляється в відземках і розгалуженнях кавказького горіха, карагача, ясена. На відносно рівній поверхні деревини можна побачити завилькуватості із заплутаним рисунком ліній і темними плямами.
Така текстура дуже цінна для акцентування окремих місць сюжетних композицій.
Текстурний рисунок «пташине око» являє собою окремо розкидані черепашки (мушлі) з плямами різних'
розмірів, що обвиті заплутаними лініями. Така текстура виникає від непророслих бруньок, що утворилися під корою в таких порід: клен, карельська береза, карпатська тополя (особливий вид). Це надзвичайно цінна текстура, що переливається барвами перламутру.
Напливна текстура мав найбільш характерні живописні переходи в кольорі, лініях, плямах, вони то розтікаються, то звиваються в різних напрямках, що може викликати асоціацію з контурами комах, чудовиськ. Таку текстуру отримують в результаті стругання капів і напливів. Вона має найвищу естетичну якість.
* Кабінет Наполеона |
Трофей (фр. trophee) - орналіен - тальна прикраса у вигляді військових обладунків, виконується рельєфною або накладною різьбою. У меблях минулих епох символізувала владу, перемогу тощо, тобто була символом мілітарної ідеології. *
Фактура (лат. factura - роблення) - в образотворчому мистецтві використовується як засіб виразності: ведення пензля, накладання шарів, узори різця, полірування тощо. Стосовно меблевого виробництва ця особливість оброблення поверхні деревини включає покриття захисними і захисно-декоративними лакофарбовими матеріалами, що можуть бути: блискучими (полірованими до дзеркального блиску), матовими, на - півматовими з відкритими або закритими порами; у художній різьбі по дереву - подушкове тло (повністю із за - овалинками або карбоване тло у вигляді точок сітки, зірочок тощо).
Особливе значення має і фактура личкувальних тканин м'яких меблів - гладка, ворсиста, волохата, - і спеціальні види плетення тканини, можуть імітувати рибну луску, шкіру крокодила або інші орнаментальні візерунки.
Фацет (фр. facette) - грань шліфованого каменю, скла, мармуру тощо. Шліфовані меблеві стекла і дзеркала виготовляються з фасетами на край - ках, що передусім покращує їх естетичний вигляд і притупляє гострі ребра.
Фігурний набір шпону - декорування фасадних поверхонь натуральним шпоном різними геометричними формами з урахуванням напряму волокон деревини. Найпоширенішими варіантами фігурного набору шпону є такі.
" Горизонтально ” |
" В ялинку " |
Ф’юзинг (англ. Fuse - плавитись, плавка) - термічне оброблення художнього скла у вигляді крапель, геометричних або біонічних форм, наклеюється на поверхню скловиробів.