З’ЄДНАННЯ ЛОБОВИМИ ШВАМИ
Лобові шви (рис 4.13, а) передають зусилля по ширині з'єднуваних елементів більш рівномірно, ніж флангові, але надзвичайно концентровано внаслідок малої ширини шва. їх робота пов'язана зі значними концентраціями напружень, зумовленими викривленням силових ліній та наявністю щілини між з'єднуваними елементами. Найкруті - ше викривлення силових ліній спостерігається у корені шва біля щілини. Саме там концентрації напружень найбільші (рис. 4.13, б).
Зі збільшенням глибини проплавлення концентрація напружень поблизу кореня шва може дещо зменшуватися. Але уникнути її повністю не вдасться, оскільки основною причиною є наявність у з'єднанні щілини між з'єднуваними еле-
N |
Ментами. Концентрація напружень у верхній частині валика шва може бути зменшена внаслідок застосування пологих та увігнутих швів (рис. 4.13, в, г) чи механічного оброблення шва з метою забезпечення плавного переходу від одного елемента до іншого.
Як і у флангових швах, у даному випадку руйнування відбувається за наплавленим металом або межею сплавлення (відповідно перерізи 1 — 1 або 2—2, рис. 4.12). Внаслідок значних концентрацій напружень у шві характер руйнування лобового шва крихкий.
Аналітичний запис умов міцності з'єднання аналогічний фланговим швам (4.12), (4.13). Обмеження на граничну розрахункову довжину лобового шва відсутнє, оскільки зусилля передається рівномірно всією шириною з'єднання.