РОЗВИТОК БУДІВЕЛЬНИХ КОНСТРУКЦІЙ В УКРАЇНІ
Протягом тисячоліть людство поступово розвивало будівельну справу, удосконалюючи своє житло та споруджуючи більш складні, унікальні будови, основою міцності яких були несучі будівельні конструкції.
У період Київської Русі побудовані всесвітньо відомі пам'ятки архітектури. Найбільш вражає Софія Київська, яка і сьогодні захоплює нащадків своєю величчю. Виникають зародки цехової організації майстрів будівельної справи, здобувають визнання місцеві зодчі Петро Милонет із Києва, Іван із Полоцька, Каров Яковлевич із Новгорода, а також вчені Амфій Тральський, Ісідер Мілець - кий. У ті часи були розроблені правила будівництва, викладені в „Будівельному статуті" й у „Руській Правді" Ярослава Мудрого (1020 p.).
Поступово у будівництві й архітектурі утверджуються раціональні ідеї використання будівельних матеріалів і конструкцій, вільний вибір стилю та застосування національних особливостей, традицій. Широко впроваджується цегляна архітектура, залізобетон, нові форми сталевих конструкцій у мостах та громадських будівлях.
З кінця XIX ст. під час будівництва в Україні залізниць, металургійних і машинобудівних заводів широко почали застосовувати металеві конструкції, наприклад, у 1872 р. в Донбасі, на заводі англійського капіталіста Д. Юза, у будівництві доменних, мартенівських, механічних цехів. Найчастіше поперечний переріз механічного цеху мав три прольоти з розмірами. центрального 21,45 м. Центральний проліт являв собою двошарнірну раму з жорстким закріпленням колон у фундаментах і шарнірним приєднанням кроквяних ферм. У поздовжньому напрямку колони встановлювалися з кроком 10,5 м, а крок ферми становив 5,25 м.
Металеві конструкції широко застосовувались для промислового будівництва в Катеринославі, Кам'янському (Дніпропетровськ, Дніпродзер - жинськ), а також на двох великих металургійних заводах у Маріуполі. У США був закуплений і перевезений до Маріуполя у повному комплекті металургійний завод разом із металевими конструкціями цехів (рис. 1.1).
Перші відомості про застосування металу в каркасах цивільних будов в Україні належать до 1870 р. Це експериментальне будівництво житлових споруд в Інкермані (Крим), а також реконструкція Андріївського собору в Києві (1892 р.) із заміною пошкоджених дерев'яних несучих конструкцій купола на металеві. Металові конструкції покриття були застосовані у великих театрах, побудованих у Києві, Львові, Одесі. Для перекриття залу глядачів міського театру в Києві використані металеві кроквяні ферми прольотом 17,8 м, верхній пояс яких мав параболічні обриси і складався з двох кутників 75x 100 мм (1901 p., арх. В. А. Шретер).
В Одесі у 1903 р. зведено будинок Кредитного товариства, несучими конструкціями покрівлі якого були сталеві кроквяні ферми (рис. 1.2).
У 1897 р. почалося будівництво Оперного театру у Львові (арх. 3. Горголевськшї). У перекриттях сценічної частини застосовані ґратчасті двошарнірні арки прольотом 20 м і висотою 10 м, а для залу глядачів — кроквяні ферми прольотом 20 000 мм, висотою 2215 мм (рис. 1.3).
З металевих конструкцій виконані перекриття Одеського оперного театру — одного з найбільших театрів Європи на той час, а також перекриття багатьох драматичних театрів України.
Прикладом використання оригінальних металевих конструкцій є Бесарабськпй ринок у Києві (1912 р., арх. Г. Ю. Гай, М. II. Бобрусов).'Несучі конструкції ринку — високі сталеві тришарнірні наскрізні арки прольотом 29,5 м, висотою 18 м. Переріз арок просторовий, складається з чотирьох віток, з'єднаних у площині арки решіткою з легких кутників, а з площини - парними планками. Опорні вузли шарнірні, балансирні. Покриття крайніх прольотів укладені на легкі металеві фермочки з паралельними поясами, які спираються на стояки арок і цегляні стіни (рис. 1.4).
Металеві конструкції широко застосовують і в будівлях залізничних вокзалів. Дебаркадер Львівського залізничного вокзалу мас перекриття у вигляді двопролітних металевих наскрізних аркових систем (рис. 1.5).
Рис. 1.1. Листопрокатний цех заводу "Нікополь" у Маріуполі (1897 p.), поперечний переріз. |
Розвиток металургійної, цементної промисловості та вимоги до несучої здатності, довговічності й вогнестійкості конструкцій зумовили впровадження у будівництво залізобетонних конструкцій.
У різних країнах одночасно з'являються ідеї підсилення бетону металевою арматурою з метою підвищення міцності при роботі конструкцій на розтяг. Француз Ж. Ламбо в 1849 р. побудував залізобетонний човен з каркасом (арматурою) з дротяної сітки. У тому ж році американець Г. Гіатт виконав перші дослідження бетонних брусків. В. Уілкінсон (Англія) у 1865 р. одержав патент на вогнестійкі залізобетонні перекриття. За його проектом побудований двоповерховий будинок, який успішно витримав випробування на вогнестійкість.
У 1861 р. у Франції видана книга Ф. Куньє „Агломерування бетону, який застосовується в будівельній справі", а у 1867 р. перший патент на цементні діжки, армовані залізним дротом, одержав французький садівник Ж. Моньє.
У 1892 р. французький інженер Ф. Геннебік застосував важливе удосконалення залізобетонних конструкцій — похилі та поперечні стержні для підсилення бетону під час його роботи на зріз і сколювання. Він запропонував наближені формули для розрахунку, що зумовило поширення конструкцій, подібних до сучасних.
У 1870—1880 pp. з розвитком цементної промисловості в Україні став широко використовуватися залізобетон. Експериментальні випробування конструкцій були виконані в Києві, Львові, Миколаєві, Здолбунові.
У результаті наукової та практичної діяльності Н. А. Белелюбського, А. Ф. Лолейта, А. В. Кузнецова в Росії, А. С. Кудашева, Н. К. П'ятницького, С. І. Рудницького та інших в Україні залізобетонні конструкції почали широко застосовувати у практиці будівництва. З 1898 р. залізобетон впроваджується для будівництва на залізницях.
Один з перших запровадив залізобетон в Україні інженер С - І. Рудницький, який працював в Одесі. Його будівельна контора за 1889— 1907 pp. збудувала близько 100 залізобетонних резервуарів на залізничних коліях, застосувала залізобетон у конструкціях Бессарабського ринку в Києві, стеаринового заводу, ряду житлових і торгових будинків в Одесі.
На початку XX ст. в Україні впровадженню залізобетону сприяли інженери земств, залізниць, викладачі вузів, особливо професори С. А. Про- коф'єв, Я. В. Столяров, Є. О. Патон, інженери Ю. І. Успенський, Н. К. П'ятницькмй, А. Г. Гінз - бург, В. І. Леонтович, Н. 1. Летуновський, І. А. Кириленко, С. А. Віслоцький та багато інших.
Рис. 1.2. Будинок Кредитного товариства з металевими конструкціями покрівель в Одесі (1903 p.). |
В Україні вперше споруду з елементами залізобетонних конструкцій зведено в Катеринославі. Це двоповерховий пакгауз розмірами 35 х 80 м. Стіни виконані з монолітного залізобетону тов-
Щиною 10 см. Для утеплення житлових приміщень застосовані коркові щити. Плоска покрівля цього будинку, очевидно, була першою в Україні.
Найбільшою будовою з повним залізобетонним каркасом був шестиповерховий Комерційний банк у Харкові (1913 p., арх. А. І. Ржепишевський, Н. В. Васильєв). Будинок каркасний з фахверковим заповненням цегляною кладкою.
Залізобетонні конструкції бункерів, силосів, резервуарів і водонапірних башт застосовані у промисловому будівництві у Керчі, Катеринославі, Миколаєві, Харцизьку, Ялті, Одесі тощо.
В Україні найбільш видатною інженерною спорудою з монолітного залізобетону є маяк у Миколаєві. Це перша в світі споруда такого типу. У 1903 р. інженер Н. К. П'ятницький і архітектор А. А. Баришников запроектували маяк у трьох варіантах (з металу, цегли та залізобетону). Тех - ніко-економічний аналіз виявив переваги залізобетонного варіанту. Конструкція маяка — конусоподібна труба висотою 3G м, товщиною стінки 200...90 мм. Автори присвятили цю працю своєму вчителю — відомому вченому Ф. С. Ясинському. У розробці проекту брав участь Н. А. Белелюбсь - кий.
Доцільність застосування збірного залізобетону визнана ще у 1902 р. Так, інженер Н. К П'ятницький писав, що недоліки монолітного залізобетону привели до необхідності створити таке перекриття, яке в готовому вигляді можна укласти на місце будови. Причому з таким розрахунком, щоб формами для його виготовлення можна було користуватися декілька разів.
Серед перших збірних залізобетонних елементів були плити, сходи, труби, палі, елементи мостів.
Наприкінці XIX ст. на основі досвіду та теоретичних праць був розроблений метод розрахунку залізобетонних конструкцій за допустимими напруженнями. В основі цього методу — закони опору матеріалів Бернуллі й закон Гука з урахуванням особливостей залізобетону. При цьому припускали, що напруження стиску при згині пропорційні деформаціям і відстаням від волокон до нейтральної осі. Опір бетону на розтяг не враховували.
У розробку методів розрахунку залізобетону значний внесок зробили вчені різних країн. Зокрема К. Мазо і П. Нейман (1890 p.) запровадили поняття про зведений переріз бетону, в якому арматуру заміняли еквівалентною площею бетону. М. Кенен запровадив в обіг теорію розрахунку (1887 р.). Ф. Куньє і Н. Тедеско вперше ввели поняття про робочу висоту перерізу. Удосконалили теорію розрахунку і конструювання Ф. Ген - небік, А. Консідер, П. Джексон та інші.
Професор Львівського політехнічного інституту М. Тульє у 90-ті роки XIX століття ввів по - няття про стадії напруженого стану елементів, що згинаються, і вперше розрізнив їх. Ці поняття існують дотепер. Київський інженер А. С. Куда - шев у 1893—1899 pp. виконав у лабораторії Пів - денно-західної залізниці дослідження, якими експериментально підтвердив доцільність прийняття для залізобетону гіпотези плоских перерізів.
У 1902 p. М. Тульс виконав у Львові важливі експериментальні дослідження ребристих перекриттів у стадії руйнування і зробив спробу вивести формули для цієї стадії (1913 p.), що було праобразом нового методу розрахунку за граничними станами.
Удосконаленню методу розрахунку за допустимими напруженнями присвячені праці професора Харківського технологічного інституту Я. В. Столярова (1908 р.). У цей же час удосконалюються методи розрахунку аркових залізобетонних конструкцій (1912 p., інж. С. А. ІІрокоф'єв).
Широкі теоретичні та експериментальні дослідження, виконані в Росії та в Україні, дали змогу Міністерству шляхів затвердити технічні вимоги для залізобетонних споруд.
Інженер І. А. Кириленко вперше в Україні теоретично обґрунтував і запровадив у практику в 1915—1910 pp. новий метод бетонування на морозі з підігріванням складових бетону.
У перші роки Радянської влади головними науковими центрами були Всеукраїнська Академія Наук та кафедри вищих навчальних закладів.
Особливо велике значення для розв'язання технічних задач будівництва мали дослідження інституту будівельної механіки, організованого в 1919 р. і очолюваного у різні часи видатними вченими С. II. Тимошенком, А. Л. Граве, С. В. Се - ренсеном, К. К. Симінським. Останній створив підручник „Курс статики споруд" (1913 p.), а також розробив нові методи розрахунку просторових стержневих систем.
Вищу будівельну освіту в Україні надавали Київський, Одеський політехнічні інститути та Харківський технологічний, а також архітектурні інститути. Серед викладачів інженерних факультетів цих вузів були видатні вчені — Є. О. Патон, К. К. Спмінськиіі, Я. В. Столяров, Б. С. Лисін, В. А. Осьмак, А. В. Кобелсв, Н. В. Карнаухов,
H. Д. Жудін, А. Н. Бекетов, Д М. Дяченко, В. Г. Крпчевський.
У 1930 р. на базі факультетів технічних вузів створені інженерно-будівельні інститути у Києві, Харкові, Дніпропетровську, Полтаві, Одесі.
Серед провідних учених КПИ були архітектори А. В. Кобелсв, А. М. Вербицький, В. І. Заболотний, інженери та вчені Ф. II. Белянкін, Б. II. Горбунов, Н. Д. Жудін, Н. В. Карнаухов,
I. А. Кириленко, В. Н. Ярин, М. С. Будніков. Випускником КІВІ був Н. II. Мельников, у майбутньому академік, видатний вчений у галузі металевих конструкцій.
У Харківському інженерно-будівельному інституті викладали професори А. Н. Бекетов, М. Ф. ІІокорний, Н. М. Підгориий, А. Г. Молокін, інженери та вчені В. А. Трубін, А. І. Неровецький, Я. В. Столяров, Б. Г. Скрамтаєв, І. М. Литвинов, С. Е. Фрайфельд та інші. Серед викладачів Дніпропетровського інженерно-будівельного інституту були видатні фахівці, професори А. Н. Гармаш, А. II. Прусаков, архітектор А. Л. Красно - сельський. Інженерно-будівельнпй інститут в Одесі створено на базі будівельних факультетів політехнічного та індустріального, а також архітектурного факультету, художнього інституту. Серед викладачів були В. А. Безсмертний, Ф. А. Троу - п'янський, М. В. Замечек, В. Ф. Іванов. Інженерів - будівельників готували у Полтавському інженерно-будівельному інституті (1930 р.) та на будівельному факультеті Львівського політехнічного інституту.
У 1935—1941 pp. значні дослідження у галузі міцності металевих конструкцій виконані під керівництвом Н. В. Карнаухова за участю II. М. Вар - вака, А. II. Роковицана, А. І. Стрельбицької, В. Г. Чудновського. У середині 30-х років завідувач кафедри металевих конструкцій КІБІ
H. Д. Жудін, відомий вчений у галузі будівельної механіки і конструкцій, запропонував розрахунок сталевих конструкцій з урахуванням розвитку пластичних деформацій.
Згідно з вимогами будівельної практики у 1928 р. у Харкові створено Український комплексний науково-дослідний інститут споруд (УІС). У цьому інституті в довоєнні часи започатковано українські наукові школи з теорії бетону і залізобетону, крупнозбірного будівництва, технології будівельного виробництва та будівельних матеріалів. Науковим керівником УІС був професор Я. В. Столяров, директором — професор А. І. Неровецький.
Розвиток теорії довготривалих процесів відображений у працях професорів І. І. Улицького та
I. Є. Прокоповича, а також II. А. Буданова.
Я. В. Столяров (1878—1945 pp.) один з перших (незалежно від відомих вчених А. Ф. Лолейта, 1. Я. Штаєрмана й А. А. Гвоздева) відмовився від класичної теорії розрахунку залізобетону за допустимії напруженнями. Він брав участь у створенні нової теорії розрахунку залізобетону за стадією руйнування. Під його керівництвом у 30-ті роки почали розробляти методику розрахунку тонкостінних просторових конструкцій, попередньо напружених конструкцій, економічних методів проектування.
До наших днів зберегла наукову цінність книга Я. В. Столярова „Введение в теорию железобетона" (1941 p.), де обгрунтовано основні проблеми загальної теорії залізобетону. Я. В. Столяров увів поняття гіружно-пластичного бетону, зазначивши зв'язок усіх питань міцності залізобетону з деформаційними властивостями. Один з його учнів Б. Г. Скрамтаєв розробив основи теорії міцності бетону та методи розрахунку складу, запропонував нові види бетону та нові цементи.
Поряд з Харківською школою суттєвим є внесок у теорію бетону і залізобетону вчених Києва і Львова. Професор О. Є. Жарський опублікував дві монографії з розрахунку залізобетонних рам. Питаннями розрахунку колон з урахуванням поздовжнього згину під дією руйнівного навантаження займався професор В. Н. Ярин.
У Львові дослідження в галузі залізобетону виконував учень М. Тульє, професор політехнічного інституту А. С. Курилло.
У повоєнні роки в Україні наукове та кадрове забезпечення капітального будівництва до 1963 р. здійснювали Академія будівництва і архітектури України, а в наступні роки — науково-дослідні інститути Держбуду, вищі та середні спеціальні навчальні заклади.
Інститут будівельної механіки (з 1959 р. Інститут механіки) ще в роки Великої Вітчизняної війни розв'язував задачі міцності при нестандартних навантаженнях для оборонної промисловості (Є. О. Патон, Б. Н. Горбунов, С. В. Се- ренсен, Г. С. Писаренко). З середини 40-х років розроблено методи розрахунку металевих рам з тонкостінних стержнів як у межах, так і поза межами пружності (Б. Н. Горбунов, Н. Д. Жудін, А. І. Стрельбицька), створено загальну теорію розрахунку на міцність і стійкість стержневих систем ( Н. В. Карнаухов).
Науково-дослідний інститут будівельних конструкцій Держбуду — головний багатопрофільний інститут з розробки, дослідження та впровадження несучих звичайних та попередньо напружених залізобетонних конструкцій промислового та цивільного призначення (А. М. Буракас, П. І. Кривошеєв, Ю. А. Климов, Ю. І. Немчинов).
Зональний науково-дослідний інститут експериментального проектування (КЗНДІЕП) є базовою організацією стандартизації конструкцій і виробів з важкого та легкого залізобетону, легких сталевих конструкцій і алюмінієвих сплавів для цивільного будівництва (М. І. Коляков, В. П. Ше - вельов). Одним з основних напрямів дослідження інституту є впровадження в проектування математичних методів розрахунку на ЕОМ, розроблення і застосування систем автоматизованого проектування.
Основними вузами України, які готують кадри архітекторів і будівельників, є Київський національний, Полтавський та Харківський державний технічні університети, Одеська, Донбаська та Придніпровська державна академія будівництва і архітектури (ПДАБА), Харківська державна академія міського будівництва (ХДАМБ), а також архітектурні й будівельні факультети політехнічних, аграрних та інших інститутів.
Значному розвитку досліджень і впровадженню ефективних будівельних матеріалів і конструкцій сприяла діяльність таких закладів, як інститут електрозварювання ім. Патона АН України, УкрНДІпроектстальконструкція, Дні- пропроектстальконструкція, НДІБК, КЗНДІЕП, а також кафедр металевих, залізобетонних та будівельних конструкцій провідних будівельних вузів і факультетів.
У КНТУБА виконані дослідження та розроблено нові конструктивні форми металевих конструкцій, зокрема з високоміцних сталей і тонкостінних оболонок (М. М. Жербін), а також легких сталевих конструкцій, теорії оптимізації металевих конструкцій (В. В. Трофимович, В. О. Пермяков, В. О. Владимирський), наскрізних та висячих систем (В. М. Шимановський).
Підвищенню технологічності металоконструкції"! присвячені праці М. М. Сахновського ((ПДАБА), економіці й оптимальному проектуванню — праці Я. М. Ліхтарникова, Д. В. Лади - женського (Донбаська державна академія будівництва та архітектури (ДДАБА)).
Проблеми розрахунку тонкостінних сталевих конструкцій і оболонок досліджував С. П. Кан (ХДАМБ). У різні роки в Харківському державному технічному університеті будівництва і архітектури (ХДТУБА) працювали відомі вчені — професори Г. А. Петров, О. П. Мчелов-ІІетросян, В. А. Трубін, С. Е. Фрайфельд, А. С. Уловайський,
A. A. Tin, П. С. Колобков та інші.
Досліджував і розробляв конструкції з маловуг-
Лецевих термозміцнених сталей, запропонував теорію надійності сталевих резервуарів А. А. Сильвестров (ПДАБА).
Протягом останніх десятиліть у Донецькій академії будівництва і архітектури Є. В. Горохов створив наукову школу розрахунку, проектування та застосування опор ліній електропередач високої напруги та забезпечення корозійної стійкості будівельних конструкцій (В. П. Корольов,
B. Ф. Мущанов, Є. В. Шевченко).
Оригінальні наукові дослідження в галузі
Будівельних конструкцій виконали видатні вчені України В. Н. Ярин, Н. А. Буданов, І. І. Улицькпй, Я. Д. Лівшиц, С. Е. Фрайфельд, А. С. Курилло, Є. Ф. Лисенко, Л. М. Поляков, М. С. Торяник, І. Є. Прокопович, А. Я. Барашиков, А. Б. Голишев,
C. Н. Клепіков, О. Е. Лопатто, Ф. Є. Клименко, Л. І. Стороженко, О. Л. Шагін, А. П. Кричевський, П. Ф. Вахненко, С. Ф. Пічугін, В. А. Пахомов, Л. М. Фомиця, С - А. Фомін, В. С. Шмуклер, В. П. Шевельов, М. А. Цейтлін, Б. Г. Гнідець, В. I. Бабич, Е. Д. Чіхладзе, В. С. Дорофєєв,
A. Д. Ліберман, В. Д. Таіров, В. I. Скатинський,
B. С. Шебанін, В. В. Фурсов та інші.
Засновником і організатором полтавської школи дослідження міцності косостиснених і косозги - наних залізобетонних елементів є відомий вчений
М. С. Торяник (Полтавський державний технічний університет (ПДТУ)).
А. Я. Барашиков (КНТУБА) досліджує залізобетонні конструкції під дією тривалих і циклічних навантажень, змін температури і вологості.
Заслуговують на увагу і досягнення відомих вчених УкрНДІпроектстальконструкція О. В. Ши - мановського та А. В. Перельмунтера.
Характерна особливість досліджень О. Е. JIo - патто (Одеський інженерно-будівельний інститут) — розробка нових конструкцій та нової методики викладання проблем будівельних конструкцій, створення на її основі посібників і підручників, зокрема українською мовою.
Значні дослідження впливу довготривалих процесів на напруження і деформації залізобетонних конструкцій і споруд належать І. Є. Про - поковичу, О. Ф. Яременку (Одеська державна академія будівництва та архітектури (ОДАБА)).
Розробці нового напряму сталебетонних конструкцій зі зовнішнім стрічковим армуванням та їх впровадженню в будівництво присвячена багаторічна праця Ф. Є. Клименка (Національний університет „Львівська політехніка").
Багаторічні дослідження трубобетонних конструкцій, виконані Л. І. Стороженком, дістали визнання та застосування в будівництві (ПДТУ). За останні десятиліття значні досягнення у галузі надійності будівельних конструкцій має наукова школа, заснована С. Ф. Пічугіним.
Придніпровська академія будівництва і архітектури має вагомі досягнення в дослідженні надійності будівельних конструкцій та сучасних методів їх розрахунку (М. В. Савицький, Є. А. Яценко).
У Рівненському технічному університеті Є. М. Бабич провів дослідження і одержав важливі для практики результати з поведінки конструкцій при малоциклових навантаженнях.
Прогресивні напрями розвитку металевих і залізобетонних конструкцій розробляються і досліджуються на кафедрах будівельних конструкцій у Національному університеті „Львівська політехніка", Криворізькому гірничому, Рівненському і Вінницькому технічних, Алчевському гірничо-металургійному, Львівському аграрному університетах.
Сучасний рівень науки й техніки в Україні є результатом творчої праці вчених, інженерів та архітекторів у співдружності зі спеціалістами інших країн. Завдяки зусиллям вчених, проектантів і будівельників Україна перетворилася у державу з високим промисловим потенціалом. Зведено вугільні шахти Донбасу, гірничо-збагачувальні комбінати Криворіжжя, металургійні заводи-ве - летні Запоріжжя, Дніпропетровська, хімічні та інші підприємства. Побудовані теплові, атомні й гідроелектростанції, транспортні споруди, зокрема чимало великих металевих і залізобетонних мостів через Дніпро, метрополітени в Києві та Харкові.
У галузі містобудування й архітектури споруджені великі будівлі — палаци культури, театри, готелі, музейно-меморіальні та спортивні комплекси, побудовані висотні адміністративні будинки. У житловому будівництві, окрім будинків масової забудови, споруджено будинки зі збільшеною кількістю поверхів і поліпшеним плануванням.
Негативно вплинули на темпи і якість розвитку будівництва у країні грубі прорахунки у технічній політиці і плануванні та загальний спад у народному господарстві. Плани капітального будівництва складалися без достатнього наукового обгрунтування та урахування матеріальних можливостей. Здебільшого був відсутній баланс між планами капітального будівництва та їх матеріально-технічним забезпеченням. Керівний адміністративний апарат часто ігнорував думку фахівців, приймав помилкові рішення з важливих питань розміщення великих промислових, гідротехнічних, енергетичних та інших підприємств на території країни. Наприклад, будівництво Дніпровського каскаду ГЕС призвело до знищення найбільш родючих земель, річкової флори, зміни клімату. Непродумані плани розміщення атомних електростанцій спричинили Чорнобильську трагедію.
Невиправданим є також надто широке застосування збірного залізобетону за рахунок монолітного, скорочення будівництва з цегли. Надмірне впровадження панельного будівництва зумовило одноманітність житлових масивів і цілих забудов міст.
Незважаючи на ці недоліки та прорахунки, у галузі будівництва Україна за своїм економічним, трудовим і виробничим потенціалом, а також за науковими розробками посідає одне з чільних місць.