ПРИСТРОЇ 1 МАШИНИ ДЛЯ НАНЕСЕННЯ ЕТИКЕТКИ
4.3.1. Загальні поняття. Класифікація етикеток
Сучасні етикетувальні пристрої і машини можуть наносити етикетки на упаковку будь-якої геометричної форми, виготовлені із різних пакувальних матеріалів. Продуктивність машин-автоматів може перевищувати 120 тис. упак./год.
Етикетки за функціональним призначенням можуть бути:
• етикетки (часто називають корпусними етикетками);
• кол’єретки;
• контретикегки;
• акцизні марки;
• рекламні наклейки та ін.
За формою етикетки можуть бути прямокутні та фігурні.
Залежно від виду етикеток, що подаються в етикетувальну машину, етикетки бувають флатові та рулонні.
За видом матеріалу, з якого виготовляються етикетки, вони бувають:
• паперові;
• полімерні;
• комбіновані (ламіновані, металізовані тощо).
За способом нанесення на тару, етикетки можна поділити на:
• сухі (клей наноситься в етикетувальній машині);
• самоклейні (з попередньо нанесеним липким шаром);
• і ермоусаджувальні (рукавні);
• розтягувальні (рукавні);
• гермопереносні (рукавні).
Сьогодні ще досить широко застосовуються паперові «сухі» етикетки. Для виготовлення таких етикеток використовують папір питомою масою 70-120 г/м2. Основною перевагою таких етикеток є відносно невелика вартість і легкість їх видалення із поверхні тари.
В останні 10 років по всьому світу і в Україні все частіше використовують самоклейні етикетки. Основною причиною їх популярності є спрощення
технологіїнанесенняетикеток. Порядізцим, матеріалізякого виготовляються етикетки, дає можливість використовувати захисні технології і більш ефективне оформлення.
Для виготовлення самоклейних етикеток використовують багатошарові композиційні матеріали із сталими липкими властивостями. Здебільшого це чотиришаровий матеріал з основою, клейовий шар і захисний папір із антиадгезійним покриттям. Технологічні і експлуатаційні властивості таких етикеток залежать від виду основи та клею.
Основу виготовляють із напівглянцевого і високоглянцевого паперу товщиною 64 мкм, масою 75 і 83 г/м2. В якості плівкової основи застосовують полівінілхлоридні прозорі і непрозорі, блискучі і матові плівки, а також поліетиленові і поліпропіленові плівки. Захисний папір — це основа із паперу з нанесеним антиадгезійним покриттям. Адгезія клейового шару до захисного паперу знаходиться в межах 5-15 Н/м. В останні роки на ринок поставляються етикетки із плівок (поліпропілен, ПВХ та ін.). Такі етикетки мають високу зношувальну стійкість, виглядають яскраво і притягують до товару покупців. Поставляються рулонами. Плівки із поліпропілену можуть бути прозорими або металізованими.
З кожним роком, із вдосконаленням технологій виготовлення і нанесення, все більше стають популярними термоусаджувальні рукавні етикетки. Цими етикетками оформлюють упаковку, виготовлену із полімерів, деревини, кераміки. Такі етикетки виготовляють із поліпропілену (ПП), ПВХ і ПЕТ. Товщина плівок таких етикеток знаходиться в межах 35-60 мкм. Етикетки поставляються в рулонах або нарізаними по заданій довжині, з подовжньою перфорацією, з термоактивним шаром і УФ-лаком.
Термоусаджувальні етикетки можна наносити на порожню тару або заповнену і закупорену тару.
В окремих випадках тару, здебільшого скляні пляшки, оформлюють термоусаджувальним матеріалом від дна до верху горловини («слівер»- етикетки). Причому такепокриття включаєкорпусну етикетку, контретикетку, кол’єретку, штрих-код, рекламну інформацію, дату виготовлення, термін реалізації тощо. Площа такої етикетки одержується значно більшою, що дає можливість наносити максимум інформації і суттєво покращити зовнішній вигляд товару.
До переваг плівкових етикеток можна віднести: високу якість друку (до 10 кольорів), включаючи покриття під «бронзу», «срібло», «золото»; ефект прозорості; можливість застосовувати на одній етикетці не лише широку кольорову гаму, але й спецефекти; збереженість етикетки під час тертя або співударів між упаковками (друк наноситься між шарами плівки) тощо.