ВИЗНАЧЕННЯ НАВАНТАЖЕННЯ
Для визначення навантаження від власної маси покрівлі в декількох місцях вирізають покрівлю, обчислюють товщину і масу всіх її шарів. Практичні дані свідчать, що фактичне навантаження значно відрізняється від навантаження, передбаченого проектом. За наявності мостових кранів визначають їх масу та вантажність.
Під час обстеження виявляють дефекти і пошкодження конструкцій, які виникають при виготовленні, монтажі та експлуатації будівель і можуть бути причиною зменшення їх несучої здатності.
Одним з характерних пошкоджень є корозія поверхні сталевих конструкцій (особливо нижніх частин стержня колони), а також механічні пошкодження решітки та верхньої частини колони внаслідок ударів під час експлуатації будівлі.
У фермах покрівлі трапляються зігнуті стержні, різні дефекти у вузлах та зварних швах (нерівномірність швів, неякісне зварювання тощо). У виробничих будовах з агресивним середовищем пошкодження елементів ферм виникають за рахунок корозії.
У підкранових балках пошкодження найчастіше з'являються в поясних швах кріплення стіни до верхнього поясу балки. Тріщини, які виникають у зварних швах, часто поширюються на основний метал, особливо біля таких характерних місць, як опори та стики підкранових рейок.
Можливі дефекти, недоліки і в інших елементах каркаса. Слід звернути особливу увагу на дотримання проекту та наявність вертикальних зв'язків між колонами і зв'язків покриття.
Всі дефекти і пошкодження враховують надалі при перевірковому розрахунку, наприклад ексцентриситет передачі опорного тиску ригеля на колону, а викривлення стержня ферми вимагає розрахунку його як позацентрово-стисненого елемента.
Перевірковий статичний розрахунок поперечних рам й інших конструкцій виконують з урахуванням фактичного навантаження, визначеного при обстеженні, і фактичних поперечних пе
рерізів елементів конструкцій та фізико-механіч - них властивостей сталей.
На основі аналізу результатів обстеження (дефектних відомостей), перевіркового розрахунку, а в деяких випадках — випробування конструкцій складають технічний висновок про стан конструкцій металевого каркаса і його несучу здатність. У технічному висновку зазначають недостатність несучої здатності конструкцій або наявність її резерву.
Резерви несучої здатності можуть бути отримані за рахунок більш точного визначення фактичної міцності сталі, що дає змогу підвищити розрахунковий опір сталі порівняно з проектним; визначення реального навантаження від власної маси, а при необхідності заміни важкого покриття легким для зменшення обсягу робіт щодо підсилення металевих конструкцій; точнішого визначення атмосферного та технологічного навантаження; визначення реальних умов експлуатації мостових кранів та навантаження від них; обчислення поперечних рам, беручи до уваги реальні уточнення коефіцієнтів просторової роботи, які приймають з деяким запасом.
Одержані резерви несучої здатності сталевого каркаса дають змогу зменшити обсяг робіт щодо підсилення конструкцій, а в деяких випадках зняти потребу в їх підсиленні. Це дуже важливо, оскільки підсилення конструкцій пов'язане з порушенням нормальних умов експлуатації цеху.
У технічному висновку подають пропозиції конструктивного рішення для підсилення окремих елементів або каркаса в цілому.