АРКОВІ КОНСТРУКЦІЇ
Аркові покриття застосовують для великих прольотів (60-80 м). Основні його переваги — мала маса конструкцій. Це пояснюється тим, що арка є розпірною системою і переріз працює переважно на стиск і незначний за величиною згинальний момент. Проте аркова конструкція більш деформівна порівняно з рамою, оскільки погонна жорсткість арки іа менша від погонної жорсткості ригеля рами
Іа = І~І<Т = (7-3)
Де Іа, S — момент інерції та довжина дуги арки; 7р, І — момент інерції та проліт рами.
Ось чому аркові конструкції застосовують у великопролітних покриттях, де немає динамічних або значних горизонтальних сил, у павільйонах, критих ринках, спортивних залах тощо.
За статичною схемою арки поділяють на тришарнірні, двошарнірні та безшарнірні.
Доцільність того чи іншого типу арок можна визначити за епюрою моментів (рис. 7.12). Найбільший згинальний момент виникає в чверті прольоту тришарнірної арки, тому її конструк-
Ишпшшт-я Рис. 7.12. Статичні схеми й епюри моментів у арках від рівномірно розподіленого навантаження: І — тришарнірна; 2 — двошарнірна; З — безшарнірна. |
Ція найбільш важка й досить рідко застосовується на практиці.
У безшарнірних арках моменти всередині прольоту найменші і зростають на невеликих ділянках біля опор, цим зумовлюється те, що вони за масою найлегші. Безшарнірні арки доцільно застосовувати за наявності міцних, скелястих грунтів, у протилежному випадку витрати матеріалу на фундаменти значною мірою перекриють економію матеріалу, одержану за рахунок конструкції арки.
Найчастіше застосовують двошарнірні арки, в яких згинальні моменти розподіляються по прольоту більш-менш рівномірно, а їх обриси доцільно приймати з паралельними поясами.
Двошарнірні арки найбільш економічні за витратами матеріалу, простіші у виготовленні та монтажі, що сприяє широкому їх застосуванню.
Арка |
Рис. 7.13. Компонування аркового покриття: о, б — конструктивна схема арки з розташуванням наскрізних ферм прольотів; в — схема спарених арок. |
Порівняно з рамою арка займає більший простір, оскільки в аркових покриттях біля опор є
H_ 1 , 1
Т Ш |
ІЗ 461-1 |
Т-~5ъ+т
Fh |
||||
!V, 1 |
L<60000 |
1 FVJ |
||
A H 1 1 |
4 |
|||
1 TU Ъи |
+ |
¥4 |
||
Fh |
4 |
Fh |
||
Fv. l |
1=60000-150000 |
Fv.2 |
Рис. 7.14. Конструктивні схеми й типи перерізів двошарнірних арок: а — суцільні; б — наскрізні. |
Зони, які не можуть повністю використовуватись. Основними розмірами арок є проліт І і стріла (висота) підйому арки /.
Оптимальне співвідношення f/l ~ 1/4—1/6. При збільшенні висоти арок нормальна сила та розпір зменшуються, а згинальний момент значно зростає і навпаки, зменшення висоти підйому арки збільшує нормальну силу та розпір і зменшує згинальний момент. Цьому значною мірою сприяє вітрове навантаження.
У поздовжньому напрямку будівлі арки розміщують з кроком від 12 до 24 м. З конструктивною метою між арками розташовують наскрізні фер - ми-прольоти з кроком 4...7 м, на яких укладаються плити покрівлі (рис. 7.13, а). Одночасно наскрізні ферми-прольоти використовують як зв'язки і забезпечують цим стійкість нижнього поясу арки. Для зручності монтажу та забезпечення стійкості арок застосовують спарені арки, що дає змогу виготовляти їх на заводі секціями довжиною 4...6 м (рис. 7,13, в).
Конструктивно арки бувають суцільного й наскрізного перерізу. Арки суцільного перерізу мають висоту 1/50—1/80 прольоту і застосовуються при прольотах до 60 м (рис. 7.14, а). Переріз суцільних арок виконують у вигляді зварного ши - рокополичкового двотавра, труби, двох швелерів або двотаврів, з'єднаних планками. Для прольотів понад 60 м застосовують переважно наскрізні арки з паралельними поясами (рис. 7.14, б).
Наскрізні арки мають меншу жорсткість, ніж суцільні, тому висота їхнього перерізу збільшується до 1/30...1/60 прольоту. Решітка наскрізних арок буває розкісна і трикутна. Пояси наскрізних арок виконують із кутників, швелерів, труб, двотаврів. Для великих прольотів з великими зусил - лями наскрізні арки роблять просторовими у вигляді трикутного або чотирикутного поперечного перерізу.
Розрахунок арок починають з навантаження, яке складається з вертикального постійного (власної маси арки та покрівлі) і тимчасового у вигляді снігу та вітру (рис. 7.15).
Двошарнірна арка — це статично невизначена система, в якій за невідому силу приймають розпір Fh. Розпір від рівномірно розподіленого навантаження в дво - і тришарнірних арках, у пологих арках, окреслених за квадратною параболою або іншою кривою, близькою до неї, визначають за формулою
(7.4) |
Я/ 8/'
F>,=
Де qg — розрахункове постійне навантаження на арку.
Залежно від пологості арки змінюється розташування розрахункового снігового навантаження.
У пологих арках при f/l <1/8 згідно з нормативними правилами розрахункове снігове навантаження приймають рівномірно розподіленим; при f/l > 1/8 у двох варіантах: перший — у вигляді рівномірно рзподіленого навантаження, другий — у вигляді двох нерівних трикутників, вплив яких наближено можна замінити однобічним рівномірно розподіленим навантаженням qs.
Розпір від тимчасового снігового навантаження для цих випадків визначають за формулами:
Qsh
F h. s, і =
(7.6)
H, s,2 16/"
С2 |
0,5со |
193 |
Розрахунок на вітрове навантаження необхід но виконувати для крутих арок при f/l > 0,2.
Рис. 7.15. Розрахункова схема арки: 1 — постійне навантаження; 2—4 — навантаження від снігу. |
Зусилля Мх, Nx, Q у будь-якому перерізі арки на відстані від опори одержують за формулами:
Мх= Мь~ Fhy; (7.7)
Nx = Qb sin a + Fh cos a;
Qx = Qb cos a - Fh sin a, (7.9)
Де Fh — розпір від постійного або тимчасового навантаження; Мь і Qb — момент і поперечна сила при розгляді арки як балки з прогоном 1 у — ордината осьової точки даного перерізу; a — кут між дотичною до осі арки і горизонталлю.
Найбільш невигідне поєднання поздовжньої сили та згинального моменту в розрахунковому перерізі у тришарнірних арках в 1/4Ї, у дво - шарнірних в 1/ЗІ, а в безшарнірних — на опорах.
Зусилля в елементах наскрізних арок визначають за формулами: у верхньому поясі
Wsup = - Nxa2/h - Mx/h - (7.10) у нижньому поясі
Nblt = - N3lal/h + Mx/h; (7.11)
Cos a Vd = Ух тг; cos p У вертикальних стояках |
Nd = Q: |
(7.13) |
У розкосі
(7.12)
= Q^/cos a,
Де at і a2 — відстані від центра ваги перерізу до відповідного поясу арки (рис. 7.16). Підбирають і перевіряють міцність та стійкість поперечних перерізів верхнього й нижнього поясів та елементів решітки так само, як і стержнів легких ферм.
Стійкість арок забезпечують вертикальними зв'язками, які встановлюють через 16—20 ширин поясу арки.
Стійкість арки в її площині забезпечується при виконанні умови
N„>(1,2- 1,3) N, (7.14)
N. |
Рис. 7.16. Розрахунок зусиль в елементах наскрізної арки |
'sup |
<M Ninf * |
Де N — розрахункова поздовжня сила в 1 /4 прольоту від постійного навантаження на всьому прольоті и тимчасового снігового навантаження на половині прольоту; Ncr — розрахункова критична сила, втрати стійкості арки.
Nn |
(7.15) |
Статична схема арки |
F/l |
|||
1/20 |
1/5 |
1/3 |
1/2,5 |
|
Тришарнірна Двошарнірна Безшарнірна |
<N С- •-Г'4 о" |
1,2 ІД 0,75 |
1,2 1,2 0,8 |
1,3 1,3 0,85 |
Таблиця 7.1 |
Коефіцієнт р в арках |
(7.8) |
Критичну силу Ncr можна визначити наближено за формулою Ейлера—Ясінського, приймаючи за розрахункову довжину половину дуги арки s, помножену на коефіцієнт р (табл. 7.1):
N2EIx/0,5[is,
Де Іх — момент інерції перерізу арки в 1/4 прольоту. Коефіцієнт розрахункової довжини р враховує кривизну арки й залежить від співвідношення f/l.
Подібно до рам найбільш складними в арках є опорні та ключові шарніри. Наскрізні арки у цих вузлах переходять у суцільний переріз, і, таким чином, шарнірні вузли суцільних і наскрізних арок виконують однаково.
Затяжка в арці може розміщуватися на рівні опорних шарнірів або вище опор. Щоб уникнути провисання при неповному навантаженні, затяжку по всій довжині за допомогою підвісок прикріпляють до арки. Кількість підвісок визначають залежно від максимальної гнучкості розтягненого елемента затяжки за формулою
Lef/i < 400,
Де г — радіус інерції перерізу затяжки відносно горизонтальної осі.
1005 |
8040- |
|П| — І І IUI_____ |
Ї1200 |
Сучасні великопролітні арки проектуються у вигляді однопролітної конструкції з затяжкою або без неї. Сталева арка з затяжкою на рівні опор перекриває, наприклад, Палац спорту на стадіоні в Лужниках (м. Москва) (рис. 7.17). Переріз поясів наскрізної арки виконаний із П-подібних зварних
ОЭ
+15.000
ЇГ ~
39000 |
±0.000 L
39000
78000
Рис. 7.17. Арка з затяжкою покриття Палацу спорту на стадіоні в Лужниках.
Профілів, з'єднаних решіткою з кутників. Затяжка має хрестоподібний переріз із чотирьох кутників.
Великопролітні арки на відміну від рамних конструкцій мають такі габаритні перерізи, які дають змогу поділити арку на відправні елементи-блоки заводського виготовлення. Арки складають із окремих блоків довжиною 12 м на будівельному майданчику за допомогою монтажних стиків і монтують у вертикальне проектне положення методом повороту із горизонтального стану.