ЕЛЕКТРОТЕХНІКА У БУДІВНИЦТВІ

Номінальні параметри і характеристики машин постійного струму

Номінальними параметрами електричних машин називають такі парамет­ри, що характеризують номінальний режим роботи машини, тобто режим робо­ти при умовах, для яких вона призначена.

Під номінальною потужністю МПС розуміють:

а) у режимі генератора - електричну потужність, що віддається зовніш­ньому колу;

б) у режимі двигуна - корисну механічну потужність на валу.

Властивості й особливості електричних машин прийнято аналізувати за

допомогою графіків - характеристик, які наводять у довідниках технічних да­них або каталогах, чи знімають експериментально (окремі характеристики мо­жна розрахувати).

Найбільший практичний інтерес для генераторів представляє залежність напруги на його затискачах U від струму навантаження ІЯ при постійних швид­кості обертання т і струмі обмотки збудження ІЗБ - U = Дія). Цю залежність на­зивають зовнішньою характеристикою. Часто використовують характеристику холостого ходу, що являє собою залежність напруги U від струму збудження ІЗБ

U

О + I

- О

E Кр

R36

изб - О

О +

Рис.10.6 - Схема включення двигуна постійного струму незалежного збудження

при постійній швидкості обертання і розімкнутому зовнішньому колі. Оскільки при цьому напруга на генераторі дорівнює його ЕРС Е, то характеристика холо­стого ходу є залежністю Е = /(/ЗБ) при юном = const і ІЯ = 0.

Для двигунів постійного струму найбільший інтерес становить залеж­ність швидкості обертання т від струму ІЯ або від обертового моменту М при постійній напрузі живлення. Залежність т = /(ІЯ ) називають швидкісною хара­ктеристикою, а залежність т = /М) - механічною характеристикою.

10.6. Електродвигуни постійного струму

10.6.1. Двигун постійного струму з незалежним збудженням. Схема вклю­чення двигуна постійного струму незалежного збудження подана на рис. 10.6. Якір двигуна М і його обмотка збудження отримують живлення від різних, незалежних один від одного джерел напруги U і изб, що дозволяє окремо регулювати напругу на якорі двигуна і на обмотці збудження й виконувати їх на різну номінальну напругу. Тільки при наявності мережі постійного струму обмотка збудження живиться від того ж джерела напруги, що і якір двигуна. Але й в цьому випадку струм збудження Ізб не залежить від струму I якоря двигуна.

Напрямки струму I і ЕРС обертання двигуна Е, що показані на рис. 10.6, відповідають роботі в режимі двигу­на, коли електрична енергія спожива­ється двигуном з мережі (від джерела напруги U) і перетворюється на ме­ханічну енергію. На валу двигуна ви­никає обертовий електромагнітний момент Мем. Корисний обертовий момент М на валу двигуна менший за електромагнітний на значення проти­діючого моменту, створюваного в машині силами тертя й рівного моме­нту Мхх в режимі холостого ходу, тобто М = Мем - Мхх.

З механіки відомо, що механічну потужність двигуна Р можна виразити через обертовий момент і кутову швидкість:

P = ю ■ M, (10.8)

2п■n г, г

де ю =--------- - кутова швидкість обертання якоря, рад/с; n - частота обертан-

60

ня, об/хв.

Тоді корисний обертовий момент двигуна М (Н-м), виражений через корисну потужність Р, кВт, визначиться в такий спосіб

М = - . (10.9)

ю

Залежність між М і ю двигуна визначається його механічною характеристикою.

Аналітичний вираз механічної характеристики двигуна може бути отриманий з

рівняння рівноваги напруг, складеного для якірного кола схеми (рис. 10.6). При сталому режимі роботи двигуна прикладена напруга U урівноважується падін­ням напруги в якірному колі IR і наведеною в якорі ЕРС обертання Е, тобто

U = IR + E, (10.10)

де І - струм в якірному колі двигуна, A; R - сумарний опір якірного кола, Ом, що включає зовнішній опір резистора Rp і внутрішній опір якоря двигуна Rs.

ЕРС обертання визначається швидкістю обертання якоря і величиною ма­гнітного потоку

Е = ЬФю, (10.11)

де k - коефіцієнт, що залежить від конструктивних даних двигуна, k = pN/2'Ka (де p - число пар полюсів двигуна; N - число активних провідників обмотки якоря; а - число пар паралельних гілок обмотки якоря); Ф і ю - відповідно маг­нітний потік, Вб, і кутова швидкість двигуна, рад/с.

Якщо в (10.10) замість Е підставити її значення з (10.11), то одержимо рі­вняння для швидкості двигуна

ю = U—IR, (10.12)

kФ v 7

яке являє собою залежність швидкості двигуна від струму якоря. Таку залеж­ність ю = f(I) називають електромеханічною характеристикою двигуна.

Для одержання рівняння механічної характеристики необхідно знайти за­лежність швидкості від моменту двигуна. Момент, що розвивається двигуном, зв'язаний із струмом якоря і магнітним потоком залежністю

М = ЬФІ. (10.13)

Підставимо до (10.12) значення струму І, знайдене з (10.13), і одержимо

вираз для механічної характеристики двигуна:

ю=и_ , (10.14)

kФ k2 Ф2

або

ю= ^, (10.15)

c c2

де

с = ЪФ. (10.16)

Механічна характеристика двигуна незалежного збудження при незмін­них параметрах U, Ф і R є прямою лінією. Змінюючи той або інший параметр, можна регулювати швидкість обертання двигуна.

На рис. 10.7 представлені механічні характеристики двигуна незалежного збудження для різних опорів якірного кола. З рис.10.7 видно, що при М = 0 всі

характеристики проходять через одну точку на осі ординат. Кутова швидкість в

цій точці має значення, що не залежить від опору якірного кола, вона зветься швидкістю ідеального холостого ходу ю0 і визначається виразом

ю0 = U. (10.17)

0 kФ v 7

При швидкості ідеального холостого ходу, коли струм у якірному колі дорів­нює нулю, ЕРС якоря, спрямована назустріч прикладеній напрузі, дорівнює їй за аб­солютним значенням. Якщо двигун до прикладання навантаження мав кутову швид-

кість (Do, то з появою на його валу моменту опору кутова швидкість буде знижувати-
ся. Наслідком цього буде зменшення ЕРС обертання Е відповідно до (10.11) і збіль-
шення струму якоря відповідно до (10.10) і моменту двигуна за (10.13). Кутова шви-
дкість буде знижуватися доти, поки момент двигуна не зрівняється з моментом опо-
ру. Різниця значень сталих швидкостей електропривода до й після прикладання зада-
ного статичного навантаження називається статичним падінням швидкості.

Другий член (10.15) хара-

ктеризує статичне падіння ку-
тової швидкості (перепад) від-
носно кутової швидкості ідеа-
льного холостого ходу:

M-R

рівняння для швидкості двигуна можна записати в такий спосіб:

ю = ю0 - Аю. (10.19)

Верхня характеристика на рис. 10.17, називається при­родною. Природною характе­ристикою називають таку ха­рактеристику двигуна, що має

Ad = Таким

місце при відсутності зовнішніх резисторів в якірному колі і номінальних зна­ченнях напруги і магнітного потоку двигуна. Жорсткість природної характери­стики залежить від внутрішнього опору якірного кола двигуна Яя. Відповідно перепад швидкості для природної характеристики

M-R„

Ad = я

k2 Ф

За (10.18) визначається статичне падіння швидкості для кожної з характе­ристик двигуна незалежного збудження, поданих на рис. 10.7. Наприклад, при додатково включеному реостаті, який має опір Rp, статичне падіння швидкості визначиться із співвідношення

M' (Rn + Rp ) /1ЛЛЛЧ

Ad =------ 2--- —. (10.20)

k2 Ф2

Розділивши (10.19) на ю0, отримаємо статичне падіння швидкості у відно­сних одиницях:

Ad* = — = .

D0 D0

Якщо до якірного кола двигуна включений додатковий резистор (реос­тат), то отримані при цьому механічні характеристики називаються штучними або реостатними характеристиками. Ці характеристики перетинаються всі в одній точці ю0. Реостатні характеристики так само лінійні, як і природна харак­теристика, але мають значно більший нахил до осі моментів, тобто мають мен­шу жорсткість. Чим більшим є введений до кола якоря опір резистора, тим кру­

тіше йде характеристика, і тим менша її жорсткість.

М

Рис.10.7 - Механічні характеристики двигуна постійного струму незалежного збудження

(10.18)

k2 Ф2 ' чином,

2

ном

З рівняння електричної рівноваги кола якоря двигуна (10.10) видно, що в момент пуску коли о = 0 і ЕРС обертання Е = 0, пусковий струм двигуна

In = — набагато (у 10 ^ 30 разів) перевищує номінальне значення. Тому прямий

пуск двигуна, тобто безпосереднє включення якоря на напругу мережі, непри­пустимий. Щоб обмежити великий пусковий струм якоря, перед пуском послі­довно з якорем включають пусковий реостат RH.

10.6.2. Двигун з послідовним збудженням. Обмотка збудження двигуна включається послідовно з якорем (рис. 10.8,а), тому струм у навантаженні є струмом якоря і струмом збудження (І = Ія = Ізб). Це істотно впливає на власти­вості й характеристики двигуна, тому що зміна моменту навантаження немину­че супроводжується зміною магнітного потоку статора.

U

о

Для електродвигуна послідовного збудження рівняння електромеханічної характеристики, так само як і для двигуна незалежного збудження, має вигляд

U ~1 ‘R (10.21)

о =

k Ф

де R = ЯЯ + Кзб + RP - сумарний опір якірного кола.

На відміну від двигуна незалежного збудження тут магнітний потік Ф є функцією струму якоря І. Ця залежність (рис. 10.9) називається кривою намаг­нічування. Для неї немає точного аналітичного виразу, тому важко надати точ­не аналітичне вираження для механічної характеристики двигуна. Якщо припу­стити лінійну залежність між потоком і струмом якоря, тобто вважати Ф = а І, то момент двигуна можна виразити наступним чином:

(10.22)

Рис.10.9 - Крива намагнічування двигуна постійного струму послідовного збудження

I

М = k-Ф-І = a-hf

Рис.10.10 - Природна механічна харак­теристика двигуна постійного струму послідовного збудження

Підставивши у (10.21) значення струму з (10.22), отримаємо вираз для механічної характеристики:

R

ak

U R A „. (10.23)

D =

- B

4m

ak

Звідси випливає, що при ненасиченому магнітному колі двигуна механіч­на характеристика зображується кривою (рис. 10.10), для якої вісь ординат є асимптотою. Значне збільшення кутової швидкості при малих навантаженнях викликане відповідним зменшенням магнітного потоку.

Рівняння (10.23) дає загальне уявлення про механічну характеристику двигуна послідовного збудження, але у розрахунках ним користуватися не мо­жна, тому що машин з ненасиченою магнітною системою не будують. Побудо­ву дійсних механічні характеристик виконують на підставі даних каталогів, де наводять природні характеристики: ю = f(I) і М = f(I). Для серії двигунів певного типу ці характеристики дають у відносних одиницях: ю* = fI*) і М* = f(I*).

Двигуни послідовного збудження широко застосовують в піднімальних установках (кранові двигуни) і на електротранспорті (тягові двигуни), де по­трібний великий обертовий момент (особливо при пуску).

10.6.3. Двигун змішаного збудження (рис. 10.11) має дві обмотки збуджен­ня: незалежну ОЗ2 і послідовну ОЗ1, тому його механічні характеристики займають проміжне положення між відповідними характеристиками двигунів незалежного і послідовного збудження. Механічна характеристика розглянутого двигуна внаслі­док зміни магнітного потоку при зміні навантаження не має аналітичного виразу, тому при розрахунках звичайно користуються природними універсальними харак­теристиками моменту й швидкості від струму якоря, які дають в каталогах. Такі ха­рактеристики у відносних одиницях подані на рис. 10.12.

На відміну від двигуна послідовного збудження двигун змішаного збу­дження має кінцеве значення швидкості ідеально холостого ходу, яка визнача­ється тільки магнітним потоком, створеним магніторушійною силою незалеж­ної обмотки, і дорівнює:

Співвідношення магнітору­шійних сил незалежної і по­слідовної обмоток різні для двигунів різних серій. Най­більш уживаним є співвід­ношення, яке при номіналь­ному струмі дає рівність ма­гніторушійних сил обох об­моток збудження. Швидкість двигуна змішаного збуджен­ня при малих навантаженнях змінюється значно, а потім Рис. 10.12 - Залежність моменту і кутової швид - при збільшенні навантажен - кості від струму якоря для двигуна постійного ня повільно зменшується

струму змішаного збудження майже за прямою, як у дви­

гуна незалежного збудження. Це відбувається внаслідок того, що при великих навантаженнях наступає насичення машини, і хоча магніторушійна сила послі­довної обмотки зростає, магнітний потік уже майже не змінюється.

Добавить комментарий

ЕЛЕКТРОТЕХНІКА У БУДІВНИЦТВІ

Захисне заземлення і занулення

Одним з найбільш важливих заходів, що значно підвищують електробезпеку працюючих на будівництві людей, є правильне влаштування захисного заземлення. Захисне заземлення являє собою з'єднання металевих частин електрооблад­нання і установок за допомогою …

Класифікація умов робіт за ступенем електробезпеки

Роботи, здійснені в діючих електроустановках, щодо заходів безпеки під­розділяють на такі категорії: при повному знятті напруги; з частковим зняттям напруги; без зняття напруги поблизу і на струмоведучих частинах; без зняття …

Дія електричного струму на організм людини

Електричний струм, що діє на організм людини, може привести до насту­пних видів ураження: електричному удару, опіку, металізації шкіри, електрич­ному знаку, механічному пошкодженню, електроофтальмії. При проходженні електричного струму через організм людини …

Как с нами связаться:

Украина:
г.Александрия
тел./факс +38 05235  77193 Бухгалтерия

+38 050 457 13 30 — Рашид - продажи новинок
e-mail: msd@msd.com.ua
Схема проезда к производственному офису:
Схема проезда к МСД

Партнеры МСД

Контакты для заказов оборудования:

Внимание! На этом сайте большинство материалов - техническая литература в помощь предпринимателю. Так же большинство производственного оборудования сегодня не актуально. Уточнить можно по почте: Эл. почта: msd@msd.com.ua

+38 050 512 1194 Александр
- телефон для консультаций и заказов спец.оборудования, дробилок, уловителей, дражираторов, гереторных насосов и инженерных решений.